Page 85 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 85
empirični del

so jih ocenili predvsem učenci in učenke, ki obiskujejo programe srednjega
poklicnega izobraževanja. Slednji so tako poročali o precej podpovprečnih
spretnostih medkulturne komunikacije, ravni spoštovanja ljudi iz drugih
kultur, samoučinkovitosti pri pojasnjevanju globalnih vprašanj, zavedanju
o globalnih vprašanjih, odnosu do priseljencev, zanimanju za spoznava-
nje drugih kultur in odzivnosti na globalna vprašanja. Nasprotno so v pri-
merjavi z vrstniki iz držav OECD poročali o precej bolj diskriminatornem
vedenju učiteljev v šoli, precejšnja razlika pa se na tem področju kaže tudi
med izobraževalnimi programi na nacionalni ravni, saj so učenci in učenke
iz programov splošne gimnazije v primerjavi z učenci iz srednjih strokov-
nih in poklicnih programov vedenje učiteljev ocenili kot manj diskrimina-
torno v odnosu do učencev iz drugih kultur.

Tabela 4: Globalne kompetence učencev in učenk v raziskavi PISA (2018) ločeno
po izobraževalnem programu

Samoučinkovitost pri pojasnjevanju glo- GIMg SSI SPI
balnih vprašanj M SE M SE M SE

Zavedanje o globalnih vprašanjih 0,16 0,03 –0,19 0,02 –0,43 0,03
Odnos do priseljencev
Zanimanje za spoznavanje drugih kultur 0,22 0,03 –0,07 0,02 –0,37 0,03
Razumevanje perspektive drugih 0,14 0,03 –0,12 0,02 –0,34 0,03
Spretnost miselnega prilagajanja 0,13 0,03 –0,15 0,02 –0,30 0,03
Spoštovanje ljudi iz drugih kultur 0,13 0,03 0,04 0,02 –0,15 0,03
Spretnost medkulturne komunikacije 0,08 0,03 –0,05 0,02 –0,10 0,03
Odzivnost na globalna vprašanja 0,24 0,03 –0,09 0,02 –0,49 0,03
Diskriminatorno vedenje učiteljev 0,04 0,03 –0,23 0,02 –0,53 0,03
0,08 0,03 –0,17 0,02 –0,30 0,04
–0,09 0,03 0,34 0,02 0,62 0,03

Opomba: GIMg – program gimnazijskega izobraževanja; SSI – program srednjega
strokovnega izobraževanja; SPI – program srednjega poklicnega izobraževanja;
M – aritmetična sredina mednarodno primerljivega indeksa; SE – standardna napaka.
Razlike v vrednostih primerjanih indeksov so se potrdile kot statistično značilne vsaj na
ravni α = 0,01, in sicer za vse indekse in med vsemi vključenimi izobraževalnimi programi
razen za indeks spretnosti miselnega prilagajanja, kjer ni statistično značilne razlike
v vrednosti indeksa med programoma SSI in SPI.

Podobne razlike med izobraževalnimi programi (tabela 4) se kažejo
tudi pri vseh preostalih lestvicah globalnih kompetenc, kjer so se sloven-

85
   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90