Page 38 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 38
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi
Conolly in drugi (prav tam) ugotavljajo, da Združene države Ameri-
ke in azijske države dajejo prednost neoliberalnemu pristopu, ki poudarja
razvoj spretnosti, povezanih z delom, kar odraža njihovo osredinjenost na
globalno konkurenčnost. Evropski in kanadski (javno)politični okviri glo-
balnega izobraževanja pa običajno vključujejo pristop globalne zavesti kot
odgovor na izzive, ki jih predstavlja priseljevanje. Tako poudarjajo spreje-
manje manjšin, vključujoče državljanstvo in spodbujajo socialno kohezijo.
Menijo, da je v Evropi pogosto poudarjena tudi pravičnost.
Spremljanje in merjenje globalnih kompetenc
Na področju globalnega izobraževanja in izobraževanja za globalno drža-
vljanstvo je bilo od petdesetih let prejšnjega stoletja dalje razvitih več in-
strumentov in lestvic merjenja globalnih kompetenc učencev/študentov.3
Slednje so bile razmeroma redko uporabljene v posameznih državah po
svetu.
– Lestvica globalne miselnosti (angl. global mindedness scale) (Hett,
1993) je bila zasnovana za potrebe merjenja stališč o globalnih te-
matikah med učenci pred udeležbo v programih globalnega izo-
braževanja ali po njej. Na podlagi tridesetih postavk omogo-
ča merjenje stališč na petih področjih: odgovornosti, kulturnega
pluralizma, učinkovitosti, globalnega centrizma in medsebojne
povezanosti.
– Ocena globalne usposobljenosti (angl. global competence aptitude
assessment (Hunter idr., 2006) izobraževalnemu sektorju kot tudi
sektorju zaposlovanja omogoča vpogled v samozavedanje, znan-
je, medosebne spretnosti, stališča posameznikov kot pomembnih
dimenzij globalnih kompetenc.
– Lestvica globalnega državljanstva (angl. global citizenship scale)
(Morais in Ogden, 2011) je namenjena spremljanju treh dimen-
zij: družbene odgovornosti, globalnih kompetenc (samozavedan-
ja, medkulturne komunikacije, znanja o globalnih tematikah) in
globalnega državljanskega udejstvovanja.
– Lestvica globalne perspektive (angl. global perspective inventory)
(Braskamp idr., 2014) je namenjena spremljanju globalnih per-
3 V besedilu navajamo le lestvice, ki celostno zaobjamejo področje globalnih kompe-
tenc. Tako na primer posebej ne predstavljamo lestvic za spremljanje medkulturnih
kompetenc, ker so le ena izmed dimenzij globalnih kompetenc.
38
Conolly in drugi (prav tam) ugotavljajo, da Združene države Ameri-
ke in azijske države dajejo prednost neoliberalnemu pristopu, ki poudarja
razvoj spretnosti, povezanih z delom, kar odraža njihovo osredinjenost na
globalno konkurenčnost. Evropski in kanadski (javno)politični okviri glo-
balnega izobraževanja pa običajno vključujejo pristop globalne zavesti kot
odgovor na izzive, ki jih predstavlja priseljevanje. Tako poudarjajo spreje-
manje manjšin, vključujoče državljanstvo in spodbujajo socialno kohezijo.
Menijo, da je v Evropi pogosto poudarjena tudi pravičnost.
Spremljanje in merjenje globalnih kompetenc
Na področju globalnega izobraževanja in izobraževanja za globalno drža-
vljanstvo je bilo od petdesetih let prejšnjega stoletja dalje razvitih več in-
strumentov in lestvic merjenja globalnih kompetenc učencev/študentov.3
Slednje so bile razmeroma redko uporabljene v posameznih državah po
svetu.
– Lestvica globalne miselnosti (angl. global mindedness scale) (Hett,
1993) je bila zasnovana za potrebe merjenja stališč o globalnih te-
matikah med učenci pred udeležbo v programih globalnega izo-
braževanja ali po njej. Na podlagi tridesetih postavk omogo-
ča merjenje stališč na petih področjih: odgovornosti, kulturnega
pluralizma, učinkovitosti, globalnega centrizma in medsebojne
povezanosti.
– Ocena globalne usposobljenosti (angl. global competence aptitude
assessment (Hunter idr., 2006) izobraževalnemu sektorju kot tudi
sektorju zaposlovanja omogoča vpogled v samozavedanje, znan-
je, medosebne spretnosti, stališča posameznikov kot pomembnih
dimenzij globalnih kompetenc.
– Lestvica globalnega državljanstva (angl. global citizenship scale)
(Morais in Ogden, 2011) je namenjena spremljanju treh dimen-
zij: družbene odgovornosti, globalnih kompetenc (samozavedan-
ja, medkulturne komunikacije, znanja o globalnih tematikah) in
globalnega državljanskega udejstvovanja.
– Lestvica globalne perspektive (angl. global perspective inventory)
(Braskamp idr., 2014) je namenjena spremljanju globalnih per-
3 V besedilu navajamo le lestvice, ki celostno zaobjamejo področje globalnih kompe-
tenc. Tako na primer posebej ne predstavljamo lestvic za spremljanje medkulturnih
kompetenc, ker so le ena izmed dimenzij globalnih kompetenc.
38