Page 38 - Klaudija Šterman Ivančič in Urška Štremfel • Globalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2023. Digitalna knjižnica, Dissertationes 45
P. 38
obalne kompetence slovenskih učencev in učenk: konceptualni in empirični vpogledi

Conolly in drugi (prav tam) ugotavljajo, da Združene države Ameri-
ke in azijske države dajejo prednost neoliberalnemu pristopu, ki poudarja
razvoj spretnosti, povezanih z delom, kar odraža njihovo osredinjenost na
globalno konkurenčnost. Evropski in kanadski (javno)politični okviri glo-
balnega izobraževanja pa običajno vključujejo pristop globalne zavesti kot
odgovor na izzive, ki jih predstavlja priseljevanje. Tako poudarjajo spreje-
manje manjšin, vključujoče državljanstvo in spodbujajo socialno kohezijo.
Menijo, da je v Evropi pogosto poudarjena tudi pravičnost.

Spremljanje in merjenje globalnih kompetenc
Na področju globalnega izobraževanja in izobraževanja za globalno drža-
vljanstvo je bilo od petdesetih let prejšnjega stoletja dalje razvitih več in-
strumentov in lestvic merjenja globalnih kompetenc učencev/študentov.3
Slednje so bile razmeroma redko uporabljene v posameznih državah po
svetu.
– Lestvica globalne miselnosti (angl. global mindedness scale) (Hett,

1993) je bila zasnovana za potrebe merjenja stališč o globalnih te-
matikah med učenci pred udeležbo v programih globalnega izo-
braževanja ali po njej. Na podlagi tridesetih postavk omogo-
ča merjenje stališč na petih področjih: odgovornosti, kulturnega
pluralizma, učinkovitosti, globalnega centrizma in medsebojne
povezanosti.
– Ocena globalne usposobljenosti (angl. global competence aptitude
assessment (Hunter idr., 2006) izobraževalnemu sektorju kot tudi
sektorju zaposlovanja omogoča vpogled v samozavedanje, znan-
je, medosebne spretnosti, stališča posameznikov kot pomembnih
dimenzij globalnih kompetenc.
– Lestvica globalnega državljanstva (angl. global citizenship scale)
(Morais in Ogden, 2011) je namenjena spremljanju treh dimen-
zij: družbene odgovornosti, globalnih kompetenc (samozavedan-
ja, medkulturne komunikacije, znanja o globalnih tematikah) in
globalnega državljanskega udejstvovanja.
– Lestvica globalne perspektive (angl. global perspective inventory)
(Braskamp idr., 2014) je namenjena spremljanju globalnih per-

3 V besedilu navajamo le lestvice, ki celostno zaobjamejo področje globalnih kompe-
tenc. Tako na primer posebej ne predstavljamo lestvic za spremljanje medkulturnih
kompetenc, ker so le ena izmed dimenzij globalnih kompetenc.

38
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43