Page 63 - Karmen Pižorn, Alja Lipavic Oštir in Janja Žmavc, ur. • Obrazi več-/raznojezičnosti. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 44
P. 63
https://w w w.doi.org/10.32320/978-961-270-345-5.63-86
Stališče staršev osnovnošolcev do raznojezičnosti
Attitudes of primary school pupils’ parents towards
plurilingualism
Tina Rozmanič, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Karmen Pižorn, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Janez Vogrinc, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Povzetek
Za sodobno globalizirano družbo so značilne mobilnost in spremembe,
pojava, ki neposredno vplivata na širšo jezikovno skupnost. Prebival-
ci Slovenije in Evrope na splošno potrebujejo raznojezično zmožnost,
vendar pa je obširnih empiričnih raziskav v literaturi, še posebej v slo-
venskem izobraževalnem kontekstu, s tega področja, izjemno malo. Za
raziskavo, pri kateri smo se osredotočili na raznojezično zmožnost star-
šev osnovnošolcev, ki so vključeni v projekt Jeziki štejejo, smo se odlo-
čili zato, ker je ugotavljanje trenutnega stanja glede stališč, prepričanj
in izkušenj na področju raznojezičnosti med udeleženci v slovenskem
javnem izobraževalnem sistemu izredno pomembno. Staršem osnov-
nošolcem namreč lahko zagotovimo ogromno podatkov, virov in pod-
pore na področju raznojezičnosti, vendar je še pomembnejše nasloviti
njihova stališča in prepričanja. Če so starši nenaklonjeni raznojezičnos-
ti, jih bomo zelo težko spodbudili k učenju tujih jezikov, lahko pa tudi
zmanjšajo pomen znanja tujega jezika in poznavanja različnih kultur
pri njihovih otrocih. Ker stališča, prepričanja in izkušnje staršev osnov-
nošolcev na področju raznojezičnosti še niso bile podrobno in celovito
raziskane, se je raziskava osredotočila nanje. Ugotovili smo, da sta prib-
ližno dve tretjini anketiranih staršev naklonjeni raznojezičnosti. Stri-
njajo se, da je znanje več jezikov izredno pomembno, da je z učenjem
tujih jezikov treba začeti v otroštvu, poleg tega bi tudi sami želeli znati
več jezikov in spodbujajo učenje tujih jezikov tudi doma (npr. literatura
v tujih jezikih, uporaba digitalnih virov itn.).
63
Stališče staršev osnovnošolcev do raznojezičnosti
Attitudes of primary school pupils’ parents towards
plurilingualism
Tina Rozmanič, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Karmen Pižorn, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Janez Vogrinc, Pedagoška fakulteta Univerze v Ljubljani
Povzetek
Za sodobno globalizirano družbo so značilne mobilnost in spremembe,
pojava, ki neposredno vplivata na širšo jezikovno skupnost. Prebival-
ci Slovenije in Evrope na splošno potrebujejo raznojezično zmožnost,
vendar pa je obširnih empiričnih raziskav v literaturi, še posebej v slo-
venskem izobraževalnem kontekstu, s tega področja, izjemno malo. Za
raziskavo, pri kateri smo se osredotočili na raznojezično zmožnost star-
šev osnovnošolcev, ki so vključeni v projekt Jeziki štejejo, smo se odlo-
čili zato, ker je ugotavljanje trenutnega stanja glede stališč, prepričanj
in izkušenj na področju raznojezičnosti med udeleženci v slovenskem
javnem izobraževalnem sistemu izredno pomembno. Staršem osnov-
nošolcem namreč lahko zagotovimo ogromno podatkov, virov in pod-
pore na področju raznojezičnosti, vendar je še pomembnejše nasloviti
njihova stališča in prepričanja. Če so starši nenaklonjeni raznojezičnos-
ti, jih bomo zelo težko spodbudili k učenju tujih jezikov, lahko pa tudi
zmanjšajo pomen znanja tujega jezika in poznavanja različnih kultur
pri njihovih otrocih. Ker stališča, prepričanja in izkušnje staršev osnov-
nošolcev na področju raznojezičnosti še niso bile podrobno in celovito
raziskane, se je raziskava osredotočila nanje. Ugotovili smo, da sta prib-
ližno dve tretjini anketiranih staršev naklonjeni raznojezičnosti. Stri-
njajo se, da je znanje več jezikov izredno pomembno, da je z učenjem
tujih jezikov treba začeti v otroštvu, poleg tega bi tudi sami želeli znati
več jezikov in spodbujajo učenje tujih jezikov tudi doma (npr. literatura
v tujih jezikih, uporaba digitalnih virov itn.).
63