Page 141 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 141
zagotavljanje socialne vključenosti v izobr aževanju na podlagi dobr ih pr aks ...

postavljen primer dobre prakse smiselno premisliti o možnih načinih pre-
nosa izkušenj (npr. intervencij, individualiziranih učnih programov) za
delo s posameznim učencem na prehodu iz osnovne v srednjo šolo. Pri
uvedbi takšnega kontinuiranega pristopa je sicer treba upoštevati veljavno
zakonodajo o varstvu osebnih podatkov (Peras et al., 2021).
Predlog: Opolnomočenje učencev z nizkim SES s krepitvijo razvoja socialnih
in čustvenih kompetenc

V okviru iniciativ TED in TEIP na Irskem in Portugalskem se izva-
jajo tudi programi za krepitev socialno-čustvenih kompetenc učencev. Z
namenom opolnomočenja ranljivih skupin učencev je tudi pri nas smisel-
no o­ krepiti ter sistemsko podpreti prizadevanja za razvoj omenjenih kom-
petenc. Pri tem je smiselno uvesti razpravo o načrtovanju takšnega ukrepa
– bodisi v smeri opolnomočenja specifičnih skupin učencev (npr. z indivi-
dualno obravnavo učenca v šolski svetovalni službi) ali pa na ravni celotne
šole (Peras et al., 2021).
Predlog: Vzpostavljanje centrov po zgledu centrov Youthreach za mlade, ki so
opustili šolanje, in učence s tveganjem za opustitev šolanja

Centri Youthreach na Irskem so namenjeni mladim, ki so zgodaj
opustili šolanje. Gre za sistemsko rešitev ponovnega vključevanja mladih
v izobraževalni sistem. Mladi v centru pridobijo formalno izobrazbo (npr.
srednješolsko diplomo), veščine za nadaljnje življenje (npr. finančna pi-
smenost, soočanje s stresom, socialno-čustvene kompetence itd.) in stro-
kovno podporo (npr. v obliki svetovanja, individualne psihološke obrav-
nave ali psihoterapije). V slovenski izobraževalni prostor bi bilo smiselno
uvesti razpravo o ustanovitvi primerljivega centra, ki bi bil namenjen tako
mladim, ki so že opustili šolanje, kot tudi učencem z višjim tveganjem za
opustitev šolanja (npr. učencem z nizkim SES). Primerljiva iniciativa je v
slovenskem izobraževalnem prostoru delno že udejanjena v obliki nefor-
malnega izobraževanja PUM-O, ki bi ga lahko okrepili z dobrimi praksa-
mi in s strokovnimi ugotovitvami centrov Youthreach (Peras et al., 2021).

4.2.3 Opolnomočenje učiteljev
Predlog: Preučiti možnost razvoja nacionalnih programov za krepitev kom-
petenc učiteljev na področju poučevanja bralne in matematične pismenosti

Glede na irski model izobraževanja (DEIS, Limerick DEIS Prima-
ry Schools' Literacy initiative), ki izrazito spodbuja socialno vključenost v
­izobraževanju preko razvoja kompetenc učiteljev, je tudi v Sloveniji smisel-
no po zgledu Irske premisliti o uvedbi nacionalnih programov izpopolnje-

141
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146