Page 140 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 140
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: učenje in poučevanje na daljavo

DEIS in TEIP predstavljata sistemsko podporo šolam iz najbolj depri-
vilegiranih območij. Tako se npr. na Irskem DEIS-šole identificira na pod-
lagi deprivacijskega indeksa in podatkov nacionalnega statističnega urada.
Iz tega izhaja predlog o nadaljevanju strokovne razprave o primernosti ter
kriterijih opredelitve takšnih območij in uvedbi podobne oblike sistemske
podpore v Sloveniji. V razpravo je smiselno vključiti širok nabor deležni-
kov, saj po eni strani takšna sistemska rešitev predstavlja način identificira-
nja in nudenje podpore šolam z najvišjim tveganjem socialne izključenosti,
vendar takšen ukrep lahko prispeva tudi k segregaciji ali stigmatizaciji ne-
katerih šol (Peras et al., 2021).
Predlog: Razpravljati o možnostih različnih oblik sistemske podpore šolam z
visokim deležem učencev z nizkim SES

Glede na dobre prakse Irske in Portugalske je v slovenski izobraže-
valni prostor smiselno uvesti strokovne razprave z deležniki o uvedbi mo-
rebitnih načinov sistemske podpore, kot izhajajo iz predstavljenih dobrih
­praks. Npr., šolam z visokim deležem učencev z nizkim SES (in tudi drugih
ranljivih skupin učencev) se lahko sistemsko uredijo naslednje oblike pod-
pore: zmanjšanje razmerja med učenci in učitelji v razredu, zgodnje siste-
matično identificiranje učencev s primanjkljaji na področju bralne in mate-
matične pismenosti, uvedba programov za krepitev bralne in matematične
pismenosti učencev, dodatna usposabljanja za krepitev kompetenc učiteljev
na področju poučevanja bralne in/ali matematične pismenosti, zagotovljen
čas in viri za učitelje za udeležbo na strokovnih usposabljanjih (ureditev
nadomeščanj, financiranje zaposlitve nadomestnih učiteljev za čas trajanja
usposabljanja), zagotavljanje dodatne finančne podpore šolam in/ali učen-
cem, hkratno poučevanje dveh učiteljev pri temeljnih predmetih, kot sta
slovenščina in matematika (Peras et al., 2021).

4.2.2 Podpora učencem z nizkim SES
Predlog: Preučiti možnosti prenosa izkušenj iz osnovne v srednjo šolo za delo
s posameznim dijakom

Na Portugalskem je izobraževanje organizirano v obliki šolskih groz-
dov (angl. clusters), ki združujejo posamezne šole na različnih ravneh iz-
obraževanja. Takšna organizacija šol omogoča, da so učenci sistemsko
spremljani od začetka osnovne do zaključka srednje šole, kar omogoča
kontinuiteto dela in intervencij s posameznim učencem oz. dijakom (npr.
dobra praksa A School For Everyone). Čeprav takšne oblike grozdov v slo-
venskem izobraževalnem prostoru niso vzpostavljene, pa je glede na iz-

140
   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145