Page 138 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 138
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: učenje in poučevanje na daljavo
Izobraževalne ustanove imajo osrednje mesto v uvajanju pristopov
spodbujanja socialne vključenosti v izobraževanju in se lahko dojemajo kot
temeljni vir sprememb na tem področju. Kot je razvidno iz dobrih praks
Irske in Portugalske, so šole ustrezno sistemsko podprte s strani odločeval-
cev (pristop od zgoraj navzdol), hkrati pa so sistemske ureditve pozitivno
sprejete tudi s strani učiteljev in drugega strokovnega kadra ter deležnikov
(pristop od spodaj navzgor), vendar pa zagotavljanje različnih pristopov
(od zgoraj navzdol in od spodaj navzgor) ne zadostuje, ampak je izobraže-
valne institucije oz. šole treba povezovati. Iz tega izhaja potreba po spodbu-
janju in vzpostavljanju sodelovalnega pristopa med vključenimi deležniki
(vzpostavljanje mrež med ravnatelji, vzpostavljanje mrež med šolami, odlo-
čevalci in raziskovalnimi institucijami, kot je npr. razvidno v dobri p raksi
TED).
Za uspešen prenos dobrih praks je nujen predpogoj, da le-te temelji-
jo na dokazih temelječe prakse (npr. Limerick DEIS Primary Schools' Li-
teracy Initiative), kar znova nakazuje na potrebo po vzpostavljanju mrež
med odločevalci, izobraževalnimi institucijami in raziskovalci. Predvsem
sta ključnega pomena spremljanje (interna in eksterna evalvacija) in sprot
no prilagajanje praks ter pristopov, ki omogočajo odziv na nove izzive, po-
vezane z zagotavljanjem socialne vključenosti različnih (ranljivih) skupin
učencev. S tem je povezano tudi prej omenjeno stremljenje k dolgoročnosti
dobrih praks (npr. DEIS, TEIP in TED).
V povezavi z izobraževalnimi institucijami je v dobrih praksah Irske
in Portugalske poudarjen tudi pomen vloge učitelja pri zagotavljanju soci-
alne vključenosti v izobraževanju (DEIS, Limerick DEIS Primary Schools'
Literacy Initiative). Ker so učitelji tisti, ki neposredno delajo z učenci, so
ključni pri vpeljevanju sprememb v smeri inkluzivnejšega delovanja, saj se
ob ustrezni podpori (podpori na ravni politik, strokovni podpori v obliki
programov za kontinuiran profesionalni razvoj) lahko uspešno odzivajo na
pedagoške izzive, povezane z zagotavljanjem socialne vključenosti. Iz tega
izhaja, da so učitelji akterji sprememb (angl. actors of change) in sta njihovo
ponotranjenje ter aplikacija inkluzivnih vrednot v praksi ključna za uspeš-
no zagotavljanje socialne vključenosti v izobraževanju.
Glavne ugotovitve iz dobrih praks Irske in Portugalske je mogoče iz-
postaviti v naslednjih vidikih:
– Povezanost in podkrepljenost dobrih praks za zagotavljanje soci-
alne vključenosti v izobraževanju z nacionalnimi politikami.
138
Izobraževalne ustanove imajo osrednje mesto v uvajanju pristopov
spodbujanja socialne vključenosti v izobraževanju in se lahko dojemajo kot
temeljni vir sprememb na tem področju. Kot je razvidno iz dobrih praks
Irske in Portugalske, so šole ustrezno sistemsko podprte s strani odločeval-
cev (pristop od zgoraj navzdol), hkrati pa so sistemske ureditve pozitivno
sprejete tudi s strani učiteljev in drugega strokovnega kadra ter deležnikov
(pristop od spodaj navzgor), vendar pa zagotavljanje različnih pristopov
(od zgoraj navzdol in od spodaj navzgor) ne zadostuje, ampak je izobraže-
valne institucije oz. šole treba povezovati. Iz tega izhaja potreba po spodbu-
janju in vzpostavljanju sodelovalnega pristopa med vključenimi deležniki
(vzpostavljanje mrež med ravnatelji, vzpostavljanje mrež med šolami, odlo-
čevalci in raziskovalnimi institucijami, kot je npr. razvidno v dobri p raksi
TED).
Za uspešen prenos dobrih praks je nujen predpogoj, da le-te temelji-
jo na dokazih temelječe prakse (npr. Limerick DEIS Primary Schools' Li-
teracy Initiative), kar znova nakazuje na potrebo po vzpostavljanju mrež
med odločevalci, izobraževalnimi institucijami in raziskovalci. Predvsem
sta ključnega pomena spremljanje (interna in eksterna evalvacija) in sprot
no prilagajanje praks ter pristopov, ki omogočajo odziv na nove izzive, po-
vezane z zagotavljanjem socialne vključenosti različnih (ranljivih) skupin
učencev. S tem je povezano tudi prej omenjeno stremljenje k dolgoročnosti
dobrih praks (npr. DEIS, TEIP in TED).
V povezavi z izobraževalnimi institucijami je v dobrih praksah Irske
in Portugalske poudarjen tudi pomen vloge učitelja pri zagotavljanju soci-
alne vključenosti v izobraževanju (DEIS, Limerick DEIS Primary Schools'
Literacy Initiative). Ker so učitelji tisti, ki neposredno delajo z učenci, so
ključni pri vpeljevanju sprememb v smeri inkluzivnejšega delovanja, saj se
ob ustrezni podpori (podpori na ravni politik, strokovni podpori v obliki
programov za kontinuiran profesionalni razvoj) lahko uspešno odzivajo na
pedagoške izzive, povezane z zagotavljanjem socialne vključenosti. Iz tega
izhaja, da so učitelji akterji sprememb (angl. actors of change) in sta njihovo
ponotranjenje ter aplikacija inkluzivnih vrednot v praksi ključna za uspeš-
no zagotavljanje socialne vključenosti v izobraževanju.
Glavne ugotovitve iz dobrih praks Irske in Portugalske je mogoče iz-
postaviti v naslednjih vidikih:
– Povezanost in podkrepljenost dobrih praks za zagotavljanje soci-
alne vključenosti v izobraževanju z nacionalnimi politikami.
138