Page 138 - Ana Mlekuž in Igor Ž. Žagar, ur. • Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: učenje in poučevanje na daljavo - izkušnje, problemi, perspektive. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2022. Digitalna knjižnica, Dissertationes 43
P. 138
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: učenje in poučevanje na daljavo

Izobraževalne ustanove imajo osrednje mesto v uvajanju pristopov
spodbujanja socialne vključenosti v izobraževanju in se lahko dojemajo kot
temeljni vir sprememb na tem področju. Kot je razvidno iz dobrih praks
Irske in Portugalske, so šole ustrezno sistemsko podprte s strani odločeval-
cev (pristop od zgoraj navzdol), hkrati pa so sistemske ureditve pozitivno
sprejete tudi s strani učiteljev in drugega strokovnega kadra ter deležnikov
(pristop od spodaj navzgor), vendar pa zagotavljanje različnih pristopov
(od zgoraj navzdol in od spodaj navzgor) ne zadostuje, ampak je izobraže-
valne institucije oz. šole treba povezovati. Iz tega izhaja potreba po spodbu-
janju in vzpostavljanju sodelovalnega pristopa med vključenimi deležniki
(vzpostavljanje mrež med ravnatelji, vzpostavljanje mrež med šolami, odlo-
čevalci in raziskovalnimi institucijami, kot je npr. razvidno v dobri p­ raksi
TED).

Za uspešen prenos dobrih praks je nujen predpogoj, da le-te temelji-
jo na dokazih temelječe prakse (npr. Limerick DEIS Primary Schools' Li-
teracy Initiative), kar znova nakazuje na potrebo po vzpostavljanju mrež
med odločevalci, izobraževalnimi institucijami in raziskovalci. Predvsem
sta ključnega pomena spremljanje (interna in eksterna evalvacija) in sprot­
no prilagajanje praks ter pristopov, ki omogočajo odziv na nove izzive, po-
vezane z zagotavljanjem socialne vključenosti različnih (ranljivih) skupin
učencev. S tem je povezano tudi prej omenjeno stremljenje k dolgoročnosti
dobrih praks (npr. DEIS, TEIP in TED).

V povezavi z izobraževalnimi institucijami je v dobrih praksah Irske
in Portugalske poudarjen tudi pomen vloge učitelja pri zagotavljanju soci-
alne vključenosti v izobraževanju (DEIS, Limerick DEIS Primary Schools'
Literacy Initiative). Ker so učitelji tisti, ki neposredno delajo z učenci, so
ključni pri vpeljevanju sprememb v smeri inkluzivnejšega delovanja, saj se
ob ustrezni podpori (podpori na ravni politik, strokovni podpori v obliki
programov za kontinuiran profesionalni razvoj) lahko uspešno odzivajo na
pedagoške izzive, povezane z zagotavljanjem socialne vključenosti. Iz tega
izhaja, da so učitelji akterji sprememb (angl. actors of change) in sta njihovo
ponotranjenje ter aplikacija inkluzivnih vrednot v praksi ključna za uspeš-
no zagotavljanje socialne vključenosti v izobraževanju.

Glavne ugotovitve iz dobrih praks Irske in Portugalske je mogoče iz-
postaviti v naslednjih vidikih:
– Povezanost in podkrepljenost dobrih praks za zagotavljanje soci-

alne vključenosti v izobraževanju z nacionalnimi politikami.

138
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143