Page 343 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 343
pr ehajanje med r epr ezentacijami števil kot pok azatelj r azumevanja ...

V kategoriji ugibanje otroci največkrat ugibajo o številu ali o zapisu
števila, najpogosteje, ko se v prehodu med reprezentacijami pojavi simbol-
na reprezentacija ali višje število od otroku doslej poznanega.

V kategorijo veliko sem razvrstila vsa nepravilna prehajanja otrok, ki
jim je skupno, da otroci na različne načine izražajo, da je neko število za
njih večje od tega, ki ga še razumejo in ga izrazijo količinsko nedoločno.

Nedoločni pojem veliko izražajo otroci vseh treh starostnih skupin,
mlajši pogosteje, starejši pa redkeje. Ko prehajajo v konkretno reprezen-
tacijo, jo izražajo z nalaganjem orehov v dlani, da jih ne morejo več drža-
ti ali si jih nalagajo v posodo in jih kar ne nehajo nalagati. Dejanje se skla-
da z Wynnovimi ugotovitvami (Cordes in Gelman, 2005), da otrok grabi po
predmetih takrat, ko ga vprašamo za število predmetov, ki ga še ni osvojil.

Ko otroci prehajajo v jezikovno reprezentacijo, jo izražajo z besedami
»veliko«, »ogromno« in »zelo ogromno«. Ko prehajajo v grafično reprezen-
tacijo, jo narišejo z dolgo črto, z risanjem krogov, kolikor je prostora na li-
stu, z risanjem čačk in spiral.

V kategorijo najvišje število, ki ga poznam sem razvrstila vsa nepravil-
na prehajanja otrok, ko otrok ne pozna več števila, ki opisuje količino mno-
žice, ampak uporabi najvišje število, ki ga še pozna.

Neustrezna prehajanja med reprezentacijami kategorije ne morem ali
nočem najbolj jasno sporočajo, da je bila naloga za otroka pretežka. Otro-
kov odgovor na to je bil odziv ne morem ali nočem sodelovati, kar pomeni,
da je naloga zahtevala več, kot je otrok zmogel. Kategoriji zelo podobna je
ugibanje. Odgovori teh otrok so jasno nakazovali, da so poskusili ugibati.
Omenjeni odgovori otrok so lahko povsem osebnostnega izvora. Bolj po-
gumen otrok je poskusil srečo, bolj zadržanega je naloga odvrnila od reše-
vanja. Več razumevanja števila izražata kategoriji veliko in najvišje število,
ki ga poznam. Najbližje razumevanju števil so bili otroci, ki so naredili pro-
ceduralno napako, saj so odgovori izražali, da je bil otrok pri samem reše-
vanju zgolj nenatančen v celotnem procesu prehajanja med reprezentacija-
ma.

Četrto raziskovalno vprašanje: Odvisnost uspešnosti prehajanja
med reprezentacijami od razumevanja pojma število
V tem poglavju predstavljam rezultate raziskovalnega vprašanja, pri kate-
rem me je zanimalo, kako se povezujeta zmožnost štetja in zmožnost pre-
hajanja med reprezentacijami števil pri predšolskem otroku. Pri reševanju
tega vprašanja sem si pomagala z rezultati: rezultati vseh treh načel: nače-

343
   338   339   340   341   342   343   344   345   346   347   348