Page 336 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 336
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

drugih opisnih besed. Otroci takrat praviloma še ne uporabljajo standar-
dnega vrstnega reda števil – npr. otrok reče »tri, pet«, da prešteje dva pred-
meta. Otrok te starosti razume, da različna imena števil predstavljajo raz-
lične količine in da je njihovo zaporedje pomembno (Geary, 1994).

Nekateri teoretiki so mnenja, da otrokovo prve besede štetja nimajo
numerične vrednosti (Cordes in Gelman, 2005). Piaget (Labinowicz, 2010)
meni, da lahko ta zmožnost besednega štetja odrasle zavede k sklepanju,
da otrok, ki zna šteti, tudi razume pojem števila. Sodobna generacija otrok
razodeva veliko zmožnost besednega štetja, vendar ta ne izraža otrokove-
ga razumevanja, čeprav pri štetju zelo dobro posnema odrasle. Fayol in Se-
ron (2005) po drugi strani trdita, da ima besedno štetje vrednost. Med otro-
kovim razvojem se zgodi, da razume več imen za števila in jih povezujejo s
kardinalnostjo, ne vedo pa, katero ime povezati s katero množico.

Raziskava

Raziskovalni problem
Že najmlajši otroci izgovarjajo številke, vendar to še ne pomeni, da znajo
šteti in da razumejo pojem števila. Če otrokom reprezentiramo število na
različne načine, se poznavanje pojma število pokaže v novi luči.

V raziskovalnem delu sem proučila in predstavila, kako otrok osvaja
pojem števila do 10. Raziskovala sem, če otroci, ki dobro štejejo, tudi dobro
prehajajo med reprezentacijami števil. Želim predstaviti razvoj pojma šte-
vila, opozoriti na najpogostejša napačna razumevanja, ki se pojavljajo pri
pojmu števil pri 3–5-letnikih, in izpostaviti, v katerih reprezentacijah so pri
določeni starosti otroci sposobni razumeti koncept števila.

Namen raziskovalnega dela je s predstavljenimi dejstvi vzgojiteljem
omogočiti boljše razumevanje razvoja pojma števila, da bomo lahko načr-
tovali dejavnosti s števili na način, ki otrokom omogoča polno razumeva-
nje omenjenega pojma.

Raziskovalna vprašanja
Kakšne so razlike v zmožnostih štetja pri različno starih otrocih?
Katere reprezentacije števil otroci najtežje interpretirajo in katere

najlažje?
Kako otroci prehajajo med konkretno, grafično, simbolno in jezi-

kovno reprezentacijo števil?

336
   331   332   333   334   335   336   337   338   339   340   341