Page 214 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 214
ziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse
Tabela 40: Povprečni dosežki srednješolcev pri prvem in drugem merjenju na Lestvici
doživljanja kompetentnosti za učenje matematike ter pripadajoča t-testa
Dož_komp_pred ES/KS N 16,25 SD t (p)
Dož_komp_post ES 51 13,93 2,48 4,39 (0,000)
KS 61 15,67 3,02
12,84
ES 46 2,44 4,58 (0,000)
KS 44 3,37
Legenda: pred - pred-test, post = post-test; ES - eksperimentalna skupina, KS = kontrolna
skupina, VSU – veščine samouravnavanja, Dož_komp – doživljanje kompetentnosti.
Obstajala pa je statistično pomembna razlika v povprečnih dosežkih
na lestvici doživljanja kompetentnosti za učenje matematike med skupino
dijakov v eksperimentalni skupini in skupino dijakov v kontrolni skupini,
pri obeh merjenjih (tabela 40), v korist dijakov v eksperimentalni skupini,
ki so se v povprečju doživljali bolj kompetentno za učenje matematike kot
njihovi vrstniki v kontrolni skupini.
Razprava
V raziskavi smo preverjali dve hipotezi, ki se nanašata na razlike v znanju in
v doživljanju učencev, ki so poučevani po načelih formativnega spremljanja
v primerjavi z učenci, ki niso poučevani po teh načelih. Domnevali smo, da
pouk, ki poteka po načelih formativnega spremljanja, bolj pozitivno vpli-
va na nekatere vidike doživljanja pouka ter na znanje in (samooceno) ve-
ščin učencev, v primerjavi s poukom, ki ne poteka po teh načelih. Rezultati
raziskav drugih raziskovalcev namreč pritrjujejo nekaterim našim domne-
vam (npr. Mehmood in sod. 2012; Peat in sod., 2005; Rakoczy in sod., 2019).
Raziskavo smo zasnovali kot eksperiment, ki je vključeval eksperimentalno
in kontrolno skupino ter merjenje različnih spremenljivk pred intervencijo
in po intervenciji. V eksperimentalno skupino smo zajeli učence učiteljev,
ki od leta 2018 sodelujejo v razvojni nalogi Formativno spremljanje Zavo-
da RS za šolstvo. Raziskavo smo izvajali v času oktobra in novembra 2018
za izvedbo pred-testa ter v maju in juniju 2019 za izvedbo post-testa. Med
izvedbo pred-testa in post-testa je v eksperimentalni skupini teklo delo po
načelih formativnega spremljanja. Obseg, trajanj in poglobljenost pouka po
načelih formativnega spremljanja učiteljev smo spremljali neformalno, na
srečanjih v okviru razvojne naloge, kjer so učitelji preverjali svoje rešitve v
dialogu s kolegi in bili deležni spodbud za tovrsten pouk. Prav tako nismo
214
Tabela 40: Povprečni dosežki srednješolcev pri prvem in drugem merjenju na Lestvici
doživljanja kompetentnosti za učenje matematike ter pripadajoča t-testa
Dož_komp_pred ES/KS N 16,25 SD t (p)
Dož_komp_post ES 51 13,93 2,48 4,39 (0,000)
KS 61 15,67 3,02
12,84
ES 46 2,44 4,58 (0,000)
KS 44 3,37
Legenda: pred - pred-test, post = post-test; ES - eksperimentalna skupina, KS = kontrolna
skupina, VSU – veščine samouravnavanja, Dož_komp – doživljanje kompetentnosti.
Obstajala pa je statistično pomembna razlika v povprečnih dosežkih
na lestvici doživljanja kompetentnosti za učenje matematike med skupino
dijakov v eksperimentalni skupini in skupino dijakov v kontrolni skupini,
pri obeh merjenjih (tabela 40), v korist dijakov v eksperimentalni skupini,
ki so se v povprečju doživljali bolj kompetentno za učenje matematike kot
njihovi vrstniki v kontrolni skupini.
Razprava
V raziskavi smo preverjali dve hipotezi, ki se nanašata na razlike v znanju in
v doživljanju učencev, ki so poučevani po načelih formativnega spremljanja
v primerjavi z učenci, ki niso poučevani po teh načelih. Domnevali smo, da
pouk, ki poteka po načelih formativnega spremljanja, bolj pozitivno vpli-
va na nekatere vidike doživljanja pouka ter na znanje in (samooceno) ve-
ščin učencev, v primerjavi s poukom, ki ne poteka po teh načelih. Rezultati
raziskav drugih raziskovalcev namreč pritrjujejo nekaterim našim domne-
vam (npr. Mehmood in sod. 2012; Peat in sod., 2005; Rakoczy in sod., 2019).
Raziskavo smo zasnovali kot eksperiment, ki je vključeval eksperimentalno
in kontrolno skupino ter merjenje različnih spremenljivk pred intervencijo
in po intervenciji. V eksperimentalno skupino smo zajeli učence učiteljev,
ki od leta 2018 sodelujejo v razvojni nalogi Formativno spremljanje Zavo-
da RS za šolstvo. Raziskavo smo izvajali v času oktobra in novembra 2018
za izvedbo pred-testa ter v maju in juniju 2019 za izvedbo post-testa. Med
izvedbo pred-testa in post-testa je v eksperimentalni skupini teklo delo po
načelih formativnega spremljanja. Obseg, trajanj in poglobljenost pouka po
načelih formativnega spremljanja učiteljev smo spremljali neformalno, na
srečanjih v okviru razvojne naloge, kjer so učitelji preverjali svoje rešitve v
dialogu s kolegi in bili deležni spodbud za tovrsten pouk. Prav tako nismo
214