Page 198 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 198
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse
Kako pri retoriki poučevati govorne vsebine – didaktična
priporočila
V prispevku navedena znanja in kompetence uspešno poučujemo z učni-
mi metodami in oblikami, osredinjenimi na učenca. V sodobnih teorijah
poučevanja in učenja je osredinjenost na učečega vse bolj izpostavljena –
Cvetek omenja pomembnost spremembe paradigme v »učenjsko« (Cvetek,
2005: 14), pri kateri je učenec in njegova dejavnost v ospredju. Podobno je
značilno tudi za sodobni visokošolski študij, pri katerem se vse bolj pou-
darja nezadostnost zgolj podajanja znanja v obliki informacij pri t. i. tradi-
cionalnih predavanjih, ampak nujnost kombiniranja teh z bolj interaktivno
usmerjenimi oblikami in metodami. Visokošolski didaktiki zato priporo-
čajo t. i. interaktivna predavanja (Marentič Požarnik in Lavrič, 2011: 18). Iz
lastne več kot desetletne prakse s poučevanjem govora bodočih igralcev, iz
študentskih anket in individualnih razgovorov s študenti lahko zaključi-
mo, da je za kvaliteto študija izjemno pomembno, da so študenti pozitivno
motivirani (tako zunanje kot notranje), da je pridobljeno znanje ozavešče-
no (je učenje problemsko, z razumevanjem) ter da se v procesu učenja dob-
ro počutijo (Žavbi, 2019: 186). V prenovljenem učnem načrtu retorike so te
sodobne smernice upoštevane – predvideno je, da učenci pridobijo ustre-
zne kompetence, da je znanje ozaveščeno in (tudi) na višjih taksonomskih
ravneh, učitelj pa z individualiziranim procesom, prilagojenim situaciji po-
skrbi za dobro in varno počutje v razredu (nujno pri učenju govornega na-
stopanja) in za pozitivno motivacijo – tudi s stalno povratno informacijo.
Tudi didaktična priporočila so pripravljena v tej smeri. Zato predla-
gamo nekaj skupin vaj, izhajajočih iz poučevanja govornega nastopanja
študentov Dramske igre, prilagojenih osnovnošolskim učencem. Vaje so
koncipirane tako, da izhajajo iz besedila prenovljenega učnega načrta ter
iz sodobnih didaktičnih pristopov.2 Učitelj pa je v svoji profesionalni avto-
nomnosti toliko fleksibilen, da jih prilagaja in modificira, lahko pa so mu
le izhodišče za razmišljanje, kako samostojno koncipirati pouk, da poma-
2 Sodobna didaktična priporočila, ki jih poskušamo upoštevati v visokošolskem iz-
obraževanju, prav tako pa se jih da aplicirati tudi na osnovnošolski pouk retorike,
zajemajo metode in oblike, osredinjene na učečega, npr. skupinske razprave, sode-
lovalno učenje itd., uporabo različnih didaktičnih sredstev, npr. avditivnih in avdi-
ovizualnih, tudi uporabo e-virov, spodbujanje h globinskemu pristopu k učenju in
doseganju višjih taksonomskih ravni spoznavnih ciljev, poleg zaključnega tudi dia-
gnostično (začetno) ter formativno (sprotno) preverjanje znanja, ki omogoča stalno
povratno informacijo in napredek.
198
Kako pri retoriki poučevati govorne vsebine – didaktična
priporočila
V prispevku navedena znanja in kompetence uspešno poučujemo z učni-
mi metodami in oblikami, osredinjenimi na učenca. V sodobnih teorijah
poučevanja in učenja je osredinjenost na učečega vse bolj izpostavljena –
Cvetek omenja pomembnost spremembe paradigme v »učenjsko« (Cvetek,
2005: 14), pri kateri je učenec in njegova dejavnost v ospredju. Podobno je
značilno tudi za sodobni visokošolski študij, pri katerem se vse bolj pou-
darja nezadostnost zgolj podajanja znanja v obliki informacij pri t. i. tradi-
cionalnih predavanjih, ampak nujnost kombiniranja teh z bolj interaktivno
usmerjenimi oblikami in metodami. Visokošolski didaktiki zato priporo-
čajo t. i. interaktivna predavanja (Marentič Požarnik in Lavrič, 2011: 18). Iz
lastne več kot desetletne prakse s poučevanjem govora bodočih igralcev, iz
študentskih anket in individualnih razgovorov s študenti lahko zaključi-
mo, da je za kvaliteto študija izjemno pomembno, da so študenti pozitivno
motivirani (tako zunanje kot notranje), da je pridobljeno znanje ozavešče-
no (je učenje problemsko, z razumevanjem) ter da se v procesu učenja dob-
ro počutijo (Žavbi, 2019: 186). V prenovljenem učnem načrtu retorike so te
sodobne smernice upoštevane – predvideno je, da učenci pridobijo ustre-
zne kompetence, da je znanje ozaveščeno in (tudi) na višjih taksonomskih
ravneh, učitelj pa z individualiziranim procesom, prilagojenim situaciji po-
skrbi za dobro in varno počutje v razredu (nujno pri učenju govornega na-
stopanja) in za pozitivno motivacijo – tudi s stalno povratno informacijo.
Tudi didaktična priporočila so pripravljena v tej smeri. Zato predla-
gamo nekaj skupin vaj, izhajajočih iz poučevanja govornega nastopanja
študentov Dramske igre, prilagojenih osnovnošolskim učencem. Vaje so
koncipirane tako, da izhajajo iz besedila prenovljenega učnega načrta ter
iz sodobnih didaktičnih pristopov.2 Učitelj pa je v svoji profesionalni avto-
nomnosti toliko fleksibilen, da jih prilagaja in modificira, lahko pa so mu
le izhodišče za razmišljanje, kako samostojno koncipirati pouk, da poma-
2 Sodobna didaktična priporočila, ki jih poskušamo upoštevati v visokošolskem iz-
obraževanju, prav tako pa se jih da aplicirati tudi na osnovnošolski pouk retorike,
zajemajo metode in oblike, osredinjene na učečega, npr. skupinske razprave, sode-
lovalno učenje itd., uporabo različnih didaktičnih sredstev, npr. avditivnih in avdi-
ovizualnih, tudi uporabo e-virov, spodbujanje h globinskemu pristopu k učenju in
doseganju višjih taksonomskih ravni spoznavnih ciljev, poleg zaključnega tudi dia-
gnostično (začetno) ter formativno (sprotno) preverjanje znanja, ki omogoča stalno
povratno informacijo in napredek.
198