Page 194 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 194
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju: medsebojni vpliv r aziskovanja in pr akse

»spoznajo temeljne govorne slušne (razločnost, mašila, register,
intonacija, ritem, hitrost in glasnost govora) in vidne (mimika,
očesni stik, geste, obnašanje telesa, npr. postavitev/sedenje) prvi-
ne nastopa, dih in obvladovanje prostora ter njihov pomen za us-
pešno/neuspešno prepričevanje; pripravijo kratek govorni nastop
in s (samo)opazovanjem ozavestijo prvine nastopa; opazujejo raz-
lične govorne nastope in razmišljajo o dejavnikih uspešnega/ne-
uspešnega nastopa (trema, dobra/slaba predpriprava, nenačrto-
vane spremembe); razvijajo in krepijo spretnosti nastopanja (vaje
za sproščanje, ogrevanje glasu in telesa; telo v začetnem govorni-
škem položaju; glasno branje; obvladovanje nepredvidenih zaple-
tov med izvedbo). (Žmavc et al., 2019: 7.)
Do devetega razreda so učenci že veliko nastopali, pri različnih pred-
metih, predvsem pa pri pouku slovenščine (po celotni osnovnošolski ver-
tikali, od prvega razreda naprej), saj razvijanje govornega nastopanja
predstavlja enega od operativnih učnih ciljev, razvita zmožnost govorne-
ga nastopanja pa enega od standardov znanja (Žmavc, 2019: 80). Izhaja-
joč iz učnih načrtov pa umanjka sistematičnost in procesnost, postopnost
– učenci tako ne nadgrajujejo svojega znanja, ampak nastop vedno obrav-
navajo kot celoto (Ibid.), o njem ne razmišljajo dovolj sistematično. Iz tega
sledi, da so učenci o nastopu pred izvedbo težko poglobljeno razmišljali in
ga na celosten način načrtovali – torej razumeli, da je vnaprej treba misli-
ti izvedbo v luči nebesednih prvin in diha. Prav tako se z dihom in tremo
niso soočali razumsko (saj ta dva segmenta v učnih načrtih nista obravna-
vana kot učna vsebina), ampak so se z obema le borili in ju skrivali. Po na-
stopu po pričevanju študentov Akademije za gledališče, radio, film in tele-
vizije pogosto niso prejeli prave povratne informacije (čeprav učni načrti
slovenščine omenjeno refleksijo predvidevajo), ki bi presegla analizo vse-
bine povedanega, zato v sami izvedbi niso mogli napredovati. Dejavnosti
pred in po nastopu so torej pogosto umanjkale ali pa niso bile naslovljene
z zadostno pozornostjo – menimo, da so to tiste dejavnosti, ki so v proce-
su učenja govornega nastopanja najpomembnejše, predvsem je pomembno
ozaveščanje, da se je za govorjenje nujno pripravljati in da dober govorec
postaneš šele s trdim delom in z učenjem iz lastnih napak. Učitelj retori-
ke ima pomembno motivacijsko vlogo, predvsem pri vzpostavitvi varnega
okolja, v katerem govorec z zaupanjem lahko sprejme dobronamerno kon-
struktivno kritiko, s pomočjo katere raste in se izboljšuje. Prenovljeni učni

194
   189   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199