Page 195 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 195
govorne prvine pri osnovnošolskem pouku retorike

načrt predvideva tudi to, da se učenci naučijo na primeren način podati po-
vratno informacijo, s pomočjo katere govorec lahko napreduje.

V prenovljenem učnem načrtu so opredeljene tudi z govorom poveza-
ne vsebine, in sicer »besedno in nebesedno sporazumevanje; izvedba go-
vora; prvine izvedbe govora; osnove opazovanja govornega nastopanja«
(Žmavc et al., 2019: 7). Učenci torej govorno nastopanje spoznajo tudi kot
vsebino. Prvine neverbalnega sporazumevanja spoznajo sistematično in
ugotavljajo, kako pomembne so pri nastopu. Te prvine nato preizkušajo pri
izvedbi lastnega nastopa in jih opazujejo pri izvedbah sošolcev ter pri iz-
vedbah nekaterih javnih govorov. V minimalnih standardih znanj je pred-
videno, da učenec

/p/ozna osnovne principe retorične tehnike in izkaže sposob-
nost njihove uporabe, tako, da pozna vseh pet temeljnih retorič-
nih postopkov za pripravo govora; si ogleda živ nastop ali posne-
tek primera govornega nastopa in s pomočjo osnovnih besednih
in nebesednih kriterijev za vrednotenje nastopa usmerjeno opa-
zuje izvedbo; razčleni posamezne besedne in nebesedne elemente
nastopa. (Žmavc et al., 2019: 12.)
Učenec torej opazuje in vrednoti uporabo retorične tehnike v govoru
drugih – analitična in vrednotenjska zmožnost, nato pa »samostojno obli-
kuje govor, v katerem uspešno prikaže uporabo temeljnih nebesednih prvin
govornega nastopa« (Ibid.). Po lastni izvedbi jo poskuša samoovred­notiti.
V prenovljenem učnem načrtu retorike je predvideno, da učenec pri-
dobi mnogo znanj in kompetenc, povezanih z nebesedno ravnjo sporazu-
mevanja, popolnoma nova tema pa je aktivni dih ter obvladovanje in razu-
mevanje treme z njegovo pomočjo.

Glas in dih v povezavi s tremo pri pouku retorike
Prenovljeni učni načrt retorike za osnovne šole predvideva nova poglavja
na področju diha in njegove sorazmerne povezave s tremo in aktivnim go-
vorom. Ta pridobljena znanja sodijo predvsem k pripravi ter izvedbi govor-
nega nastopa.

Trema1 je eden izmed pojavov, ki večino človeške populacije prežema
s strahom in s tem odbija posameznike od aktivne izkušnje z govornim

1 V obeh odstavkih, v katerih razlagamo naše razumevanje diha, telesa in treme ter
soočanja s tremo se naslanjamo na Fitzmaurice Voicework, izhajajoč iz treh prispev-
kov (Cazden, 2017; Collwitz, 2016; Hague et al., 2016).

195
   190   191   192   193   194   195   196   197   198   199   200