Page 165 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: medsebojni vplivi raziskovanja in prakse. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2021. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 165
vloga socialno-ekonomskega statusa pr i dr žavljanskih aktivnostih osmošolcev ...

Metodologija
V tem delu je predstavljena metodologija sekundarne analize, ki preverja
povezavo med SES in participacijo osmošolcev v šolah. Predstavljene so po-
samezne spremenljivke in uporabljene analize ter dobljeni rezultati.

Zastavili smo si naslednje raziskovalno vprašanje:
Kako sta v Sloveniji povezani socialno-ekonomski status in partici-

pacija osmošolcev v državljanskih aktivnosti v šoli?
Z uporabo slovenske nacionalne baze, smo izvedli sekundarno analizo
podatkov. Baza podatkov, ki smo jo uporabili, je vzeta iz Mednarodne raz-
iskave državljanskega izobraževanja in vzgoje (International Civic and Ci-
tizenship Education Study - ICCS) 2016.

Raziskava preverja tako državljansko vednost, kar meri na različ-
nih zahtevnostnih ravneh, pa tudi stališča učencev do pomemb-
nih vprašanj v družbi in politiki, nenazadnje tudi delovanje in
pripravljenost za delovanje učencev v prihodnje. Raziskava prav
tako nabira številne kontekstualne podatke, ki se pogosto pove-
zujejo z državljansko vednostjo, pa tudi s stališči in pripravljeno-
stjo za delovanje (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 13).
V Sloveniji to raziskavo izvaja Pedagoški inštitut, na mednarodni rav-
ni pa jo koordinira Mednarodna zveza za evalvacijo izobraževalnih dosež-
kov (The International Association for the Evaluation of Educational Achi-
evement – IEA) (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 13). Vzorec je
reprezentativen za osmošolce iz Slovenije, vzorčenje pa ustreza standardom
študije ICCS. Pri raziskavi je v Sloveniji sodelovalo 135 šol, 2.844 učencev in
2.056 učiteljev (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 31, 35).
Izvedli smo opisno statistiko po kategorijah, za vsako obliko drža-
vljanske participacije učencev v šoli posamezno, poleg tega smo uporabili
regresijsko analizo za testiranje povezanosti med SES in državljansko par-
ticipacijo osmošolcev v Sloveniji. Za testiranje hipotez smo uporabljali IDB
Analyzer.
Socialno-ekonomski status merimo z večimi spremenljivkami. V
Mednarodni raziskavi državljanske vzgoje in izobraževanja /…/ je social-
no-ekonomski status kompozitna spremenljivka, sestavljena iz treh posa-
meznih spremenljivk, ki so: izobrazba staršev, poklic in število knjig, ki jih
imajo učenci doma (Klemenčič, Mirazchiyski in Novak, 2019: 69–70). Re-
zultati v ICCS so pokazali, da sta poklic staršev in državljanska vednost

165
   160   161   162   163   164   165   166   167   168   169   170