Page 139 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 139
na intelektualnem odru: jan blahoslav

9. 1561, v rokopisu: O vyvolení Božím. Teološka razprava, ki prina­
ša Blahoslavovo interpretacijo dvajsetega poglavja Evangelija po
Mateju;

10. 1563–1565, v rokopisu: Pilné rozjímání, sluší-li Řeči Boží, Čtení sva-
tá a epištoly opovrci a na ně více kázání nečiniti. Reakcija na pri­
zadevanja škofa Jana Auguste, ki je želel iz češkobratske cerkve
izvreči vso starejšo cerkveno liturgično tradicijo, vključno s pe­
rikopami, ter uvesti novo bogoslužno podobo, ki bi temeljila le
na Kredu oz. Apostolski veroizpovedi. Blahoslav zato razpravlja o
kriterijih izbora beril za nedeljske in praznične Božje službe;

11. 1564, v rokopisu: Apologia pro editione cantionalis nova. Obramba
novega češkobratskega kancionala zoper kritiko Martina
Žateckega;

12. 1564: prevod Novega testamenta: Nový zákon vnově do češtiny pře-
ložený oz. Nový zákon z jazyku řeckého do češtiny přeložený; leta
1568 je bilo delo izdano pod naslovom Nový zákon vnově z jazyku
řeckého do češtiny přeložený, Secunda editio diligenter. Gre za naj­
pomembnejši Blahoslavov prevod, ki je nastal na podlagi gršči­
ne, toda ob upoštevanju sodobnih latinskih, starejših čeških pre­
vodov Novega testamenta ter Luthrove biblije. Blahoslavova Nova
zaveza je pozneje v redigirani podobi predstavljala temeljni ka­
men Kralicke biblije, izvirno pa je izšla s številnimi komentar­
ji, razlagami in konkordancami, leta 1568 pa prvič s filološkimi
in kritičnimi komentarji. Oboje je tedaj predstavljalo vrh češke
biblicistke;

13. 1564, v rokopisu: Prokázání světlé toho, že církev svatá a její uči-
telé nevěřili a nevyznávali o člověčenství Krista Pána, že by bylo
nestvořené a neučiněné. Eksegeza Jn 1,14 »Et Verbum caro factum
est, et habitavit in nobis: et vidimus gloriam ejus, gloriam quasi
unigeniti a Patre plenum gratiae et veritatis.« »In Beseda je posta­
la meso in se naselila med nami. Videli smo njeno veličastvo, ve­
ličastvo, ki ga ima od Očeta kot edinorojeni Sin, polna milosti in
resnice.« Omenjena razprava poleg Blahoslavove jezikovne kom­
petence odraža predvsem njegov razgled po sodobnem teološkem
spisju reformacije;

14. 1567, v rokopisu: Corollarium oz. Filipika proti misomusom (glej
zgoraj);

139
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144