Page 138 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 138
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci
formuliral kot kompilacijo obstoječih pisnih virov in ustne tradi
cije, kot jo je sam poznal;
2. 1550, tisk okoli 1610: Spis o zraku, jak člověk zrakem, to jest viděním
a hleděním, sobě nebo jiným, škoditi může. Moralno-etično
besedilo;
3. 1555, v rokopisu: Historia hrozného zahřmění Božího, anobrž hro-
mobití strašlivého, vykonaného skrze Antikrista. Zgodovinski vir,
ki upoveduje preganjanje, ki so ga češki bratje v Mladi Boleslavi
doživeli po smrti svojega zaščitnika, Arnošta viteza Krajířa s
Krajka;20
4. 1556, v rokopisu: Summa quaedam brevissima collecta ex variis
scriptis Fratrum. Besedilna »druga roka« Blahoslavovega literar
nega prvenca O původu Jednoty (1547). V njem je Blahoslav izpisal
očrt zgodovine čeških bratov do srede 16. stoletja in stopil v pole
miko s Flacijem Ilirikom o izvoru čeških bratov, Flacij je namreč
v spisu Catalogus testium veritatis (1556) dokazoval, da je Jednota
bratrská derivat valdežanov;
5. 1558, v rokopisu: Sepsání o rozdíle Jednoty bratrské od luteriánské.
Polemika z luterani, ki je imela namen, tudi »pro domo sua« (delo
je polemiziralo z moravskimi luterani), jasno razločiti češke brate
od nemške smeri reformacije;
6. 1558, tisk istega leta in 1569: Musica, to jest Knížka zpěvákům nále-
žité zprávy v sobě zavírající. Glasbenoteoretični traktat s praktič
nimi napotki, ki jih je Blahoslav namenil skladateljem cerkvene
himnike in pevcem;
7. 1560, v rokopisu: Anvolimator, to jest O rotě milovné. Gre za delo,
v katerem je Blahoslav ubesedil svoj pogled, kakšen naj bi bil
krščanski odnos med spoloma. Avtor kara tiste posameznike, ki
ne zmorejo krotiti lastnega »mesenega poželenja«, zavrača pa tudi
tedaj razširjeno stališče, da so češki bratje pravzaprav nadaljeva
nje adamitov oz. valdežanov;
8. 1561, v rokopisu: O novém kancionále. Seznam pesmi in njihovih
avtorjev v češkobratskih kancionalih;
20 Krajíři so prišli na Češko s Koroške, glej: Novákova 2010, 10–30.
138
formuliral kot kompilacijo obstoječih pisnih virov in ustne tradi
cije, kot jo je sam poznal;
2. 1550, tisk okoli 1610: Spis o zraku, jak člověk zrakem, to jest viděním
a hleděním, sobě nebo jiným, škoditi může. Moralno-etično
besedilo;
3. 1555, v rokopisu: Historia hrozného zahřmění Božího, anobrž hro-
mobití strašlivého, vykonaného skrze Antikrista. Zgodovinski vir,
ki upoveduje preganjanje, ki so ga češki bratje v Mladi Boleslavi
doživeli po smrti svojega zaščitnika, Arnošta viteza Krajířa s
Krajka;20
4. 1556, v rokopisu: Summa quaedam brevissima collecta ex variis
scriptis Fratrum. Besedilna »druga roka« Blahoslavovega literar
nega prvenca O původu Jednoty (1547). V njem je Blahoslav izpisal
očrt zgodovine čeških bratov do srede 16. stoletja in stopil v pole
miko s Flacijem Ilirikom o izvoru čeških bratov, Flacij je namreč
v spisu Catalogus testium veritatis (1556) dokazoval, da je Jednota
bratrská derivat valdežanov;
5. 1558, v rokopisu: Sepsání o rozdíle Jednoty bratrské od luteriánské.
Polemika z luterani, ki je imela namen, tudi »pro domo sua« (delo
je polemiziralo z moravskimi luterani), jasno razločiti češke brate
od nemške smeri reformacije;
6. 1558, tisk istega leta in 1569: Musica, to jest Knížka zpěvákům nále-
žité zprávy v sobě zavírající. Glasbenoteoretični traktat s praktič
nimi napotki, ki jih je Blahoslav namenil skladateljem cerkvene
himnike in pevcem;
7. 1560, v rokopisu: Anvolimator, to jest O rotě milovné. Gre za delo,
v katerem je Blahoslav ubesedil svoj pogled, kakšen naj bi bil
krščanski odnos med spoloma. Avtor kara tiste posameznike, ki
ne zmorejo krotiti lastnega »mesenega poželenja«, zavrača pa tudi
tedaj razširjeno stališče, da so češki bratje pravzaprav nadaljeva
nje adamitov oz. valdežanov;
8. 1561, v rokopisu: O novém kancionále. Seznam pesmi in njihovih
avtorjev v češkobratskih kancionalih;
20 Krajíři so prišli na Češko s Koroške, glej: Novákova 2010, 10–30.
138