Page 136 - Vinkler, Jonatan. 2021. »Češka gos«, Božji bojevniki, obstranci: češka »reformacija pred reformacijo« in njeni evropski ter slovenski konteksti, ideariji in imaginariji. Ljubljana: Pedagoški inštitut
P. 136
»češka gos«, božji bojevniki, obstranci

trpežljivosti in se ne upirajo niti brezbožnim oblastem, temveč
pravijo, da se je treba zatekati po pomoč in brambo pod Božjo
roko, brez uporabe sile. Luterani pa za razliko od tega služijo brez
razlike na ljudi, kaznovanje in brambo pa prepuščajo posvetni
oblasti.
Po veroučni strani pa
1) se češkobratski upravitelji gmajn skupaj s starešinami držijo
ene misli, medtem ko se med luterani dopušča različne poglede;
2) zastran zakramentov se, četudi se Kristusovim besedam ena­
ko veruje, pomen nekoliko različno razlaga. Toda zaradi teh raz­
lik eden drugega ne sramotijo, če pa bi kdo na naši strani to ne­
umestno počenjal, bi zagotovo ne utekel kazni s strani starešin, in
tako se vsi skupaj trudijo za dobro, kajti o vsem je bil z Luthrom
pred več kot dvajsetimi leti sklenjen prijateljski dogovor. (Molnár,
Rejchrtová in Rejchrt 1977, 150–52)
V Blahoslavovi intelektualni biografiji so tri pomembna obdobja: šola­
nje doma in v tujini, boleslavsko in ivančicko obdobje. V prvem se je izobli­
koval krščanski humanist, v drugem je začelo nastajati Blahoslavovo pre­
vodno delo, ki ga je nato kot škof na Moravskem dodeloval. In tako ustvaril
podstavo epohalnemu delu starejše češke književnosti – Bibliji kralicki. Ta
ima zastran normiranja češkega knjižnega jezika, slovarja, sloga in pravo­
pisa v stoletjih po Beli gori v češkem kulturnem miljeju povsem enako funk­
cijo, kot jo ima za slovenski jezik Dalmatinova biblija (prim. Breznik 1982,
28): gre za tekstno genealogijo med Novim testamentom Jana Blahoslava in
Šestdelno biblijo ali Biblijo kralicko (1579–1593).
Študij v tujini je moral Blahoslav zaradi bolezni končati že spomladi
1550, zato je odtlej deloval v Mladi Boleslavi, kjer je 1553. postal diakon in še
istega leta češkobratski duhovnik, in nazadnje v Ivančicah na Moravskem,
od 1558. Iz tega kraja je potoval le redko – na sinodo in vizitacije. Se pa je v
svojem zadnjem obdobju (Ivančice) posvečal voden­ju cerkve in književni
dejavnosti, toda slednje je moral tu in tam začasn­ o prekiniti zaradi okoli­
ščin, ki so vplivale na delovanje čeških bratov kot cerkve.
To so bili predvsem notranji spori, zlasti z Janom Augusto, mednaro­
dni paralelogram razmerij in razmer med reformiranimi cerkvami, v ka­
terem so češki bratje ne tako redko postali tarča preganj­anja z evangeli­
čanske strani, ter politična situacija v Reichu, ki je zaradi Habsburžanov,
od 1526. voljenih na prestol sv. Václava, v Češkem kraljestvu za češke brate

136
   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141