Page 213 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 213
dejavniki doživljanja nasilja med mladostniki iz slovenije, hrvaške in švedske
Iz Tabele 24 je razvidno, da v prvem koraku dejavniki na ravni odno-
sov z vrstniki skupaj pojasnijo 20 % variance, pri čemer so pozitivni odnosi
z vrstniki negativen napovednik, težavno vedenje pa pozitiven napovednik
viktimizacije. Z vključitvijo odnosov z učitelji v model je dodatno pojas-
njenih 5 % variance, pri čemer so negativni odnosi z učitelji pozitiven na-
povednik, vendar postane težavno vedenje nepomemben napovednik vik-
timizacije. Socialne in čustvene kompetence, ki so bile vključene v tretjem
modelu, sicer pojasnijo 3 % viktimizacije, vendar nobena od spremenljivk
ni pomemben napovednik viktimizacije. Spremenljivki pozitivni odnosi z
vrstniki in negativni odnosi z učitelji sta statistično značilna napovednika
viktimizacije, pri čemer pozitivni odnosi z vrstniki učence varujejo pred
viktimizacijo, negativni odnosi z učitelji pa prispevajo k pojavu doživljanja
nasilja pri učencih. Preučevane spremenljivke skupno pojasnijo 28 % vari-
ance viktimizacije, pri čemer kar 20 % variance pojasnijo dejavniki na rav-
ni odnosov z vrstniki.
Tabela 25: Deskriptivna statistika in korelacije na vzorcu učencev iz Švedske
M SD 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
0,25*
1. Viktimizacija 1,18 0,32 -0,17 -0,16
-0,05 0,35**
2. Pozitivni odnosi z 3,04 0,48 -0,16 0,49**
vrstniki -0,13
-0,22
3. Težavno vedenje 1,88 0,41 0,43** 0,09 -0,08
0,13
4. Prosocialno ve- 3,58 0,39 -0,12 0,13
denje -0,26* -0,15
5. Pozitivni odnosi z 0,49** 0,36**
učitelji 2,62 0,59 0,08
6. Negativni odnosi z 1,36 0,40 -0,13 -0,40**
učitelji
0,06 0,40**
7. Samopodoba 3,10 0,60 -0,31** 0,48** 0,18 -0,07
0,21 0,36**
8. Empatija 3,32 0,56 0,02 -0,06 -0,25*
9. Samozavedanje 3,17 0,56 -0,02 0,04 -0,18
Opombe. ** p < 0,05, ** p < 0,01, *** p < 0,001.
V Tabeli 25 so predstavljene opisne statistike in povezanosti med spre-
menljivkami na vzorcu učencev iz Švedske, ki so med seboj povezane v pri-
čakovani smeri.
Rezultati multiple hierarhične analize (Tabela 26) kažejo, da dejavni-
ki na ravni odnosov z vrstniki v prvem koraku pojasnijo 16 % variance vik-
timizacije, vendar je samo težavno vedenje pozitiven napovednik viktimi-
zacije. V drugem koraku so vključeni odnosi z učitelji, ki dodatno pojasnijo
10 % variance viktimizacije, vendar postane v tem modelu težavno vede-
213
Iz Tabele 24 je razvidno, da v prvem koraku dejavniki na ravni odno-
sov z vrstniki skupaj pojasnijo 20 % variance, pri čemer so pozitivni odnosi
z vrstniki negativen napovednik, težavno vedenje pa pozitiven napovednik
viktimizacije. Z vključitvijo odnosov z učitelji v model je dodatno pojas-
njenih 5 % variance, pri čemer so negativni odnosi z učitelji pozitiven na-
povednik, vendar postane težavno vedenje nepomemben napovednik vik-
timizacije. Socialne in čustvene kompetence, ki so bile vključene v tretjem
modelu, sicer pojasnijo 3 % viktimizacije, vendar nobena od spremenljivk
ni pomemben napovednik viktimizacije. Spremenljivki pozitivni odnosi z
vrstniki in negativni odnosi z učitelji sta statistično značilna napovednika
viktimizacije, pri čemer pozitivni odnosi z vrstniki učence varujejo pred
viktimizacijo, negativni odnosi z učitelji pa prispevajo k pojavu doživljanja
nasilja pri učencih. Preučevane spremenljivke skupno pojasnijo 28 % vari-
ance viktimizacije, pri čemer kar 20 % variance pojasnijo dejavniki na rav-
ni odnosov z vrstniki.
Tabela 25: Deskriptivna statistika in korelacije na vzorcu učencev iz Švedske
M SD 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.
0,25*
1. Viktimizacija 1,18 0,32 -0,17 -0,16
-0,05 0,35**
2. Pozitivni odnosi z 3,04 0,48 -0,16 0,49**
vrstniki -0,13
-0,22
3. Težavno vedenje 1,88 0,41 0,43** 0,09 -0,08
0,13
4. Prosocialno ve- 3,58 0,39 -0,12 0,13
denje -0,26* -0,15
5. Pozitivni odnosi z 0,49** 0,36**
učitelji 2,62 0,59 0,08
6. Negativni odnosi z 1,36 0,40 -0,13 -0,40**
učitelji
0,06 0,40**
7. Samopodoba 3,10 0,60 -0,31** 0,48** 0,18 -0,07
0,21 0,36**
8. Empatija 3,32 0,56 0,02 -0,06 -0,25*
9. Samozavedanje 3,17 0,56 -0,02 0,04 -0,18
Opombe. ** p < 0,05, ** p < 0,01, *** p < 0,001.
V Tabeli 25 so predstavljene opisne statistike in povezanosti med spre-
menljivkami na vzorcu učencev iz Švedske, ki so med seboj povezane v pri-
čakovani smeri.
Rezultati multiple hierarhične analize (Tabela 26) kažejo, da dejavni-
ki na ravni odnosov z vrstniki v prvem koraku pojasnijo 16 % variance vik-
timizacije, vendar je samo težavno vedenje pozitiven napovednik viktimi-
zacije. V drugem koraku so vključeni odnosi z učitelji, ki dodatno pojasnijo
10 % variance viktimizacije, vendar postane v tem modelu težavno vede-
213