Page 209 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju: mednarodni vidiki vzgoje in izobraževanja. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2020. Digitalna knjižnica, Dissertationes 38
P. 209
dejavniki doživljanja nasilja med mladostniki iz slovenije, hrvaške in švedske
Samopodoba. Za merjenje samopodobe udeležencev je bil uporablje-
na podlestvica »splošna samopodoba« iz Vprašalnika samoopisovanja (Sel-
f-Description Questionnaire II, SDQ II; Marsh, 1992). Podlestvica vsebu-
je 10 postavk, pri čemer so udeleženci na 4-stopenjski lestvici (1 = sploh se
ne strinjam, 4 = popolnoma se strinjam) označili, v kolikšni meri posame-
zna postavka velja zanje. Primer postavke: »Dobro opravim večino stva-
ri, ki se jih lotim.« Zanesljivost je bila na vseh vzorcih ustrezna (Slovenija:
Cronbachov α = 0,74; Švedska: Cronbachov α = 0,93; Hrvaška: Cronbachov
α = 0,88).
Empatija. Empatijo sva merili z Indeksom medosebne reaktivnosti
(Interpersonal Reactivity Index, IRI; (Davis, 1980).V analizah sva združili
lestvico Empatične skrbi (primer postavke: »Ko imajo ljudje probleme, mi
včasih ni mar.«) in lestvico Zavzemanja perspektive (primer postavke: »Ka-
dar se ljudje v čem ne strinjajo, poskušam videti problem z vidika vseh vple-
tenih.«), saj sva želeli tako preveriti kognitivno empatijo (lestvica Zavzema-
nja perspektive) kot tudi afektivno empatijo (lestvica Empatične skrbi) (glej
Davis, 1983). Vsaka lestvica zajema 7 postavk, pri katerih so udeleženci na
5-stopenjski odgovorni lestvici označili, v kolikšni meri posamezne postav-
ke veljajo zanje (1 = to nikakor ne velja zame, 5 = to zelo velja zame). Na upo-
rabljenem vzorcih se je prav tako pokazala ustrezna zanesljivost uporablje-
nih lestvic (Slovenija: Cronbachov α = 0,82; Švedska: Cronbachov α = 0,76;
Hrvaška = Cronbachov α = 0,75).
Samozavedanje. Za merjenje samozavedanja je bila uporabljena Ken-
tuckyjeva lestvica čuječnosti (Kentucky Mindfulness Scale, KIMS; Baer,
Smith in Allen, 2004). Za analizo sva združili podlestvici Opazovanje in
Opisovanje. Podlestvica Opazovanje obsega 12 postavk (primer postavke:
»Namenoma posvečam pozornost svojim občutkom.«), podlestvica Opiso-
vanje pa 8 postavk (primer postavke: »Z lahkoto ubesedim svoja prepriča-
nja, mnenja in pričakovanja.«) na 5-stopenjski odgovorni lestvici, s kate-
ro so udeleženci izrazili, kako pogosto določene postavke veljajo zanje (1=
nikoli ali skoraj nikoli, 5 = zelo pogosto ali vedno). Zanesljivost uporablje-
nih lestvic je bila na vseh vzorcih ustrezna (Slovenija: Cronbachov α = 0,86;
Švedska: Cronbachov α = 0,89; Hrvaška: Cronbachov α = 0,84).
Postopek in statistična obdelava podatkov
Podatki so bili po predhodno pridobljenem soglasju staršev oz. skrbnikov
zbrani v 8. razredih osnovnih šol. Reševanje vprašalnikov je trajalo od ene
do dve šolski uri. Zaradi preverjanja merskih pripomočkov so bili prvot-
209
Samopodoba. Za merjenje samopodobe udeležencev je bil uporablje-
na podlestvica »splošna samopodoba« iz Vprašalnika samoopisovanja (Sel-
f-Description Questionnaire II, SDQ II; Marsh, 1992). Podlestvica vsebu-
je 10 postavk, pri čemer so udeleženci na 4-stopenjski lestvici (1 = sploh se
ne strinjam, 4 = popolnoma se strinjam) označili, v kolikšni meri posame-
zna postavka velja zanje. Primer postavke: »Dobro opravim večino stva-
ri, ki se jih lotim.« Zanesljivost je bila na vseh vzorcih ustrezna (Slovenija:
Cronbachov α = 0,74; Švedska: Cronbachov α = 0,93; Hrvaška: Cronbachov
α = 0,88).
Empatija. Empatijo sva merili z Indeksom medosebne reaktivnosti
(Interpersonal Reactivity Index, IRI; (Davis, 1980).V analizah sva združili
lestvico Empatične skrbi (primer postavke: »Ko imajo ljudje probleme, mi
včasih ni mar.«) in lestvico Zavzemanja perspektive (primer postavke: »Ka-
dar se ljudje v čem ne strinjajo, poskušam videti problem z vidika vseh vple-
tenih.«), saj sva želeli tako preveriti kognitivno empatijo (lestvica Zavzema-
nja perspektive) kot tudi afektivno empatijo (lestvica Empatične skrbi) (glej
Davis, 1983). Vsaka lestvica zajema 7 postavk, pri katerih so udeleženci na
5-stopenjski odgovorni lestvici označili, v kolikšni meri posamezne postav-
ke veljajo zanje (1 = to nikakor ne velja zame, 5 = to zelo velja zame). Na upo-
rabljenem vzorcih se je prav tako pokazala ustrezna zanesljivost uporablje-
nih lestvic (Slovenija: Cronbachov α = 0,82; Švedska: Cronbachov α = 0,76;
Hrvaška = Cronbachov α = 0,75).
Samozavedanje. Za merjenje samozavedanja je bila uporabljena Ken-
tuckyjeva lestvica čuječnosti (Kentucky Mindfulness Scale, KIMS; Baer,
Smith in Allen, 2004). Za analizo sva združili podlestvici Opazovanje in
Opisovanje. Podlestvica Opazovanje obsega 12 postavk (primer postavke:
»Namenoma posvečam pozornost svojim občutkom.«), podlestvica Opiso-
vanje pa 8 postavk (primer postavke: »Z lahkoto ubesedim svoja prepriča-
nja, mnenja in pričakovanja.«) na 5-stopenjski odgovorni lestvici, s kate-
ro so udeleženci izrazili, kako pogosto določene postavke veljajo zanje (1=
nikoli ali skoraj nikoli, 5 = zelo pogosto ali vedno). Zanesljivost uporablje-
nih lestvic je bila na vseh vzorcih ustrezna (Slovenija: Cronbachov α = 0,86;
Švedska: Cronbachov α = 0,89; Hrvaška: Cronbachov α = 0,84).
Postopek in statistična obdelava podatkov
Podatki so bili po predhodno pridobljenem soglasju staršev oz. skrbnikov
zbrani v 8. razredih osnovnih šol. Reševanje vprašalnikov je trajalo od ene
do dve šolski uri. Zaradi preverjanja merskih pripomočkov so bili prvot-
209