Page 68 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 68
Kaj zna učenec, ki je dosegel določen bralni mejnik?

Opisi znanja oziroma ravni bralne pismenosti učencev na posameznem mejni-
ku so razvidni iz tabele 3.5. Pri tem opisujemo posamezne mejnike tudi glede
na razliko literarna proti informativna besedila.

Tabela 3.5: Opisi mednarodnih bralnih mejnikov

  literarna besedila informativna besedila

• V kratki zgodbi z enim ali dvema • Če prebere različne kratke ra-
opisoma zapleta/razpleta in dve- zlagalne odlomke z besedilom,
ma osrednjima likoma, učenec: zemljevidi, ilustracijami, diagra-
mi in s fotografijami, ki so organ-
izirani kronološko ali tematsko,
učenec:

nižji mednarodni • najde in navede eksplicitno
mejnik (400 točk) zapisan podatek, ki govori o pod-
robnostih dejanj osrednjega lika • najde in navede eksplicitno
in njegovih občutkih, kot so pred- zapisane podatke o ljudeh, krajih
stavljeni s pripovedjo, opisom ali in živalih,

68 dialogom,

• najde relevanten del zgodbe in • najde poved z relevantnim po-
ga uporabi za sklep, ki je očiten iz datkom oziroma informacijo in jo
besedila; uporabi za očiten sklep, ki sledi iz
besedila;

• prepozna in določi odnos med • s sklepanjem določa ali primer-
dvema dogodkoma, in sicer tako, ja eksplicitno navedene podatke
da sklepa na povezavo med jasno v besedilu,
povezanimi povedmi,

• prepozna glavno sporočilo • določi pravi del letaka, ki vsebu-
zgodbe, je besedilo, tabelo, načrt, ilustraci-
je, in poišče relevanten podatek,
srednji mednarodni
mejnik (475 točk) • identificira elemente zgradbe
zgodbe (npr. pripovedovalca, vlo-
go glavnega lika, zaporedje do- • se odzove na celotno besedilo in
godkov, začetek/konec), ga morebiti podpre s primerom iz
• iz različnih delov besedila izpelje besedila;
osnovno interpretacijo dejanj in
namer lika iz zgodbe;

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73