Page 67 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 67
PIRLS. Opisi ne zajemajo vseh bralnih okoliščin, s katerimi se srečujejo četr- 67
tošolke in četrtošolci.
Pri razmišljanju o procesih razumevanja pri branju, ki smo jih preverjali v
raziskavi, se lahko zazdi, da je osredotočenje in iskanje eksplicitno navedenih
informacij lažje od, npr., interpretacije in integracije idej ter podatkov iz celot-
nega besedila.
Poleg tega je bilo verjetneje, da bodo učenke in učenci z višjim bralnim do-
sežkom prej uspešno odgovorili na vprašanja, ki zahtevajo interpretacijo in in-
tegracijo podatkov oziroma informacij, kot pa učenci z nizkim bralnim dosež-
kom. Vendar besedila niso enakovredna in – ker smo jih morali za raziskavo
prilagoditi okoliščinam testiranja – predstavljajo le manjši del razpona besedil,
ki jih imajo na voljo otroci te starosti. Bralne naloge, ki od otroka zahtevajo in-
terpretacijo, niso vedno težje od nalog, ki zahtevajo priklic eksplicitno navede-
nega podatka oziroma informacije.
Pri nekaterih vprašanjih lahko procesi razumevanja, ki so potrebni za us-
pešen odgovor, nihajo glede na izkušnjo otroka. Razumevanje s pomočjo slo-
varja je lahko za določenega otroka eksplicitno, pri drugem pa zahteva sklepa-
nje in interpretacijo. Kljub temu so opisi oblikovani na osnovi predpostavke o
tem, kako bi k vprašanju pristopila velika večina učencev. Nekateri otroci, ki so
se uvrstili pod določen mejnik, morda poznajo ali razumejo nekaj konceptov,
ki so značilni za višjo raven. Pri oblikovanju profila bralnega dosežka za posa-
mezno državo je potrebno upoštevati bralni dosežek pri posameznih vpraša-
njih in skupinah vprašanj.
Opis dosežkov na vsakem višjem mejniku je kumulativen, nadgrajuje pa
opis dosežka, ki so ga pokazali otroci na sosednjem nižjem mejniku. Učenci, ki
so dosegli določen mejnik, so pokazali veščine in strategije razumevanja, zna-
čilne za ta mejnik, pa tudi sposobnosti učencev na kateremkoli nižjem mejni-
ku. Za vse štiri mejnike je naveden opis veščin in strategij razumevanja, ki so jih
pokazali otroci v raziskavi.
bralni dosežki četrtošolcev v sloveniji (pirls in epirls)
tošolke in četrtošolci.
Pri razmišljanju o procesih razumevanja pri branju, ki smo jih preverjali v
raziskavi, se lahko zazdi, da je osredotočenje in iskanje eksplicitno navedenih
informacij lažje od, npr., interpretacije in integracije idej ter podatkov iz celot-
nega besedila.
Poleg tega je bilo verjetneje, da bodo učenke in učenci z višjim bralnim do-
sežkom prej uspešno odgovorili na vprašanja, ki zahtevajo interpretacijo in in-
tegracijo podatkov oziroma informacij, kot pa učenci z nizkim bralnim dosež-
kom. Vendar besedila niso enakovredna in – ker smo jih morali za raziskavo
prilagoditi okoliščinam testiranja – predstavljajo le manjši del razpona besedil,
ki jih imajo na voljo otroci te starosti. Bralne naloge, ki od otroka zahtevajo in-
terpretacijo, niso vedno težje od nalog, ki zahtevajo priklic eksplicitno navede-
nega podatka oziroma informacije.
Pri nekaterih vprašanjih lahko procesi razumevanja, ki so potrebni za us-
pešen odgovor, nihajo glede na izkušnjo otroka. Razumevanje s pomočjo slo-
varja je lahko za določenega otroka eksplicitno, pri drugem pa zahteva sklepa-
nje in interpretacijo. Kljub temu so opisi oblikovani na osnovi predpostavke o
tem, kako bi k vprašanju pristopila velika večina učencev. Nekateri otroci, ki so
se uvrstili pod določen mejnik, morda poznajo ali razumejo nekaj konceptov,
ki so značilni za višjo raven. Pri oblikovanju profila bralnega dosežka za posa-
mezno državo je potrebno upoštevati bralni dosežek pri posameznih vpraša-
njih in skupinah vprašanj.
Opis dosežkov na vsakem višjem mejniku je kumulativen, nadgrajuje pa
opis dosežka, ki so ga pokazali otroci na sosednjem nižjem mejniku. Učenci, ki
so dosegli določen mejnik, so pokazali veščine in strategije razumevanja, zna-
čilne za ta mejnik, pa tudi sposobnosti učencev na kateremkoli nižjem mejni-
ku. Za vse štiri mejnike je naveden opis veščin in strategij razumevanja, ki so jih
pokazali otroci v raziskavi.
bralni dosežki četrtošolcev v sloveniji (pirls in epirls)