Page 33 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 33
PIRLS uporablja dvostopenjsko naključno vzorčenje, kjer so najprej izbrane 33
šole, nato pa razredi v šolah. Prav tako je uporabljen t. i. PPS38 – verjetnost, ki je
sorazmerna velikosti, glede na število učencev. Zato imajo večje šole nekoliko
večjo verjetnost, da bodo izbrane v vzorec. Vsekakor pa vzorčene šole predsta-
vljajo populacijo, ki se jo testira. Realizacija vzorca je torej tako pomembna za-
to, da dosežemo reprezentativnost na ravni izobraževalnega sistema.
Pri populaciji in vzorčenju pa ne smemo pozabiti niti na druge vključene v
raziskavo. Ciljna populacija učiteljev v raziskavi PIRLS so vsi učitelji, ki učijo je-
zike in so povezani z izbranimi učenci oziroma, natančneje, z izbranimi razre-
di. Kar pomeni, da ne gre za reprezentativni vzorec vseh učiteljev v izbranem
izobraževalnem sistemu, temveč za učitelje, ki poučujejo reprezentativni vzo-
rec učencev 4. razredov znotraj izobraževalnega sistema. Vsi ti rezultati mora-
jo zato biti interpretirani kot za skupino učencev, ki jih poučujejo učitelji z do-
ločenimi karakteristikami. Pri izračunih smo zato najprej združili bazi učencev
in učiteljev. Starši so starši vključenih učencev v raziskavo. Omenili pa smo tu-
di vprašalnik za šole – tega (praviloma) rešujejo ravnatelji. Kurikularni vprašal-
nik pa rešijo nacionalni centri raziskave PIRLS.
1.2.3 Izvedba raziskave PIRLS/ePIRLS 2016
Izvedba raziskave PIRLS, tako kot to velja za ostale mednarodne primerjalne
raziskave,39 sledi mednarodni časovnici. Najprej je potrebno dodelati razisko-
valni okvir – tako njegov kognitivni kakor kontekstualni del –, temu sledi ra-
zvoj instrumentov. Pri vsem tem je potrebno paziti tudi na to, da določen del
pasic in nalog ostane enak predhodnim ciklom. Le na ta način lahko namreč
preverjamo tudi trende. Res pa je tudi, da je del cikla razvit popolnoma na no-
vo. Pri PIRLS imamo še eno posebnost, in sicer prav v ciklu raziskave leta 2016,
tj. preverjanje bralne pismenosti učencev na računalniku. Zato je bil razvit raz-
iskovalni okvir pa tudi posebni instrumenti. Pomembna faza raziskave je tudi
vzorčenje, ki je izvedeno neodvisno od vsake sodelujoče države oziroma izo-
braževalnega sistema. Ko je vse omenjeno razvito, sledi faza predraziskave,40
kjer se instrumente preveri, sicer na nekem manjšem vzorcu, a imamo v tej fa-
38 V angleščini probability proportional to size, kar je podobno nekaterim drugim mednarodnim razi-
skavam, npr. TIMSS in ICCS (Mednarodna raziskava državljanske vzgoje in izobraževanja). Določe-
nemu številu šol so vzorčene tudi t. i. nadomestne šole, ki se jih vključi, če šola, izbrana za sodelova-
nje, slednje zavrne. Vendar tudi tukaj ostaja pomembno določilo realizacije prvotno oblikovanega
vzorca. Da so rezultati za izobraževalni sistem še primerljivi (in ne navedeni kot nereprezentati-
ven vzorec za izbrano populacijo), je mogoče nadomestiti le manjše število šol. Standardi vzor-
ca raziskave za izobraževalni sistem zahtevajo okoli 150 vzorčenih šol. (Eva Klemenčič, Plamen Mi-
razchiyski in Jure Novak, Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave
državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016) (Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019), 31)
39 Tako mednarodne primerjalne raziskave znanja učencev in dijakov pa tudi mednarodne primerjal-
ne študije.
40 Določene države se vključijo in izvedejo tudi t. i. fazo pilotaže.
uvod v mednarodno raziskavo bralne pismenosti (iea pirls 2016 in epirls 2016)
šole, nato pa razredi v šolah. Prav tako je uporabljen t. i. PPS38 – verjetnost, ki je
sorazmerna velikosti, glede na število učencev. Zato imajo večje šole nekoliko
večjo verjetnost, da bodo izbrane v vzorec. Vsekakor pa vzorčene šole predsta-
vljajo populacijo, ki se jo testira. Realizacija vzorca je torej tako pomembna za-
to, da dosežemo reprezentativnost na ravni izobraževalnega sistema.
Pri populaciji in vzorčenju pa ne smemo pozabiti niti na druge vključene v
raziskavo. Ciljna populacija učiteljev v raziskavi PIRLS so vsi učitelji, ki učijo je-
zike in so povezani z izbranimi učenci oziroma, natančneje, z izbranimi razre-
di. Kar pomeni, da ne gre za reprezentativni vzorec vseh učiteljev v izbranem
izobraževalnem sistemu, temveč za učitelje, ki poučujejo reprezentativni vzo-
rec učencev 4. razredov znotraj izobraževalnega sistema. Vsi ti rezultati mora-
jo zato biti interpretirani kot za skupino učencev, ki jih poučujejo učitelji z do-
ločenimi karakteristikami. Pri izračunih smo zato najprej združili bazi učencev
in učiteljev. Starši so starši vključenih učencev v raziskavo. Omenili pa smo tu-
di vprašalnik za šole – tega (praviloma) rešujejo ravnatelji. Kurikularni vprašal-
nik pa rešijo nacionalni centri raziskave PIRLS.
1.2.3 Izvedba raziskave PIRLS/ePIRLS 2016
Izvedba raziskave PIRLS, tako kot to velja za ostale mednarodne primerjalne
raziskave,39 sledi mednarodni časovnici. Najprej je potrebno dodelati razisko-
valni okvir – tako njegov kognitivni kakor kontekstualni del –, temu sledi ra-
zvoj instrumentov. Pri vsem tem je potrebno paziti tudi na to, da določen del
pasic in nalog ostane enak predhodnim ciklom. Le na ta način lahko namreč
preverjamo tudi trende. Res pa je tudi, da je del cikla razvit popolnoma na no-
vo. Pri PIRLS imamo še eno posebnost, in sicer prav v ciklu raziskave leta 2016,
tj. preverjanje bralne pismenosti učencev na računalniku. Zato je bil razvit raz-
iskovalni okvir pa tudi posebni instrumenti. Pomembna faza raziskave je tudi
vzorčenje, ki je izvedeno neodvisno od vsake sodelujoče države oziroma izo-
braževalnega sistema. Ko je vse omenjeno razvito, sledi faza predraziskave,40
kjer se instrumente preveri, sicer na nekem manjšem vzorcu, a imamo v tej fa-
38 V angleščini probability proportional to size, kar je podobno nekaterim drugim mednarodnim razi-
skavam, npr. TIMSS in ICCS (Mednarodna raziskava državljanske vzgoje in izobraževanja). Določe-
nemu številu šol so vzorčene tudi t. i. nadomestne šole, ki se jih vključi, če šola, izbrana za sodelova-
nje, slednje zavrne. Vendar tudi tukaj ostaja pomembno določilo realizacije prvotno oblikovanega
vzorca. Da so rezultati za izobraževalni sistem še primerljivi (in ne navedeni kot nereprezentati-
ven vzorec za izbrano populacijo), je mogoče nadomestiti le manjše število šol. Standardi vzor-
ca raziskave za izobraževalni sistem zahtevajo okoli 150 vzorčenih šol. (Eva Klemenčič, Plamen Mi-
razchiyski in Jure Novak, Državljanska vzgoja v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave
državljanske vzgoje in izobraževanja (IEA ICCS 2016) (Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019), 31)
39 Tako mednarodne primerjalne raziskave znanja učencev in dijakov pa tudi mednarodne primerjal-
ne študije.
40 Določene države se vključijo in izvedejo tudi t. i. fazo pilotaže.
uvod v mednarodno raziskavo bralne pismenosti (iea pirls 2016 in epirls 2016)