Page 30 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 30
nja, ki ponazarjajo to vrsto obdelave besedila in so vključene v ePIRLS, lahko
vključujejo naslednje:

– primerjanje in soočanje informacij, ki so predstavljene znotraj posa-
meznih spletnih strani in v različnih spletnih straneh,

– povezovanje informacij iz ene spletne strani ali spletnega mesta z dru-
go spletno stranjo oziroma spletnim mestom,

– posploševanje informacij, ki so predstavljene na eni spletni strani ali
spletnem mestu, z drugimi spletnimi stranmi,

– povezovanje podrobnosti iz različnih spletnih strani glede na splošno
temo,

– sklepanje iz informacij, ki so predstavljene na mnogih spletnih
straneh.31

Evalvacija oziroma vrednotenje besedilnih in jezikovnih elementov

Ko bralci evalvirajo (vrednotijo) vsebino in elemente besedila, preusmerjajo

pozornost od ustvarjanja pomena h kritičnemu preučevanju samega besedi-

30 la. Bralci, ki so vključeni v ta proces zato, da bi besedilo preučili in kritično ovre-
dnotili, »stopijo« korak nazaj in na besedilo pogledajo z razdalje. Vsebino ali

pomen besedila je mogoče vrednotiti in kritično presojati z osebne perspekti-

ve ali z objektivnim pogledom. Ta proces lahko od bralcev zahteva, da opravi-

jo utemeljeno presojo, izhajajoč iz svojih interpretacij, in tehtajo svoje razume-

vanje besedila glede na svoje razumevanje sveta – zavračajo, sprejemajo ali v

odnosu do tega, kar besedilo reprezentira, ostajajo nevtralni. Npr., bralci lah-

ko nasprotujejo ali sprejmemo trditve v besedilu ali pa jih primerjajo z idejami

in informacijami iz drugih virov. Pri ocenjevanju in kritičnem vrednotenju ele-

mentov strukture besedila in jezika se bralci opirajo na znanje o uporabi jezika,

predstavitvene značilnosti slednjega, na splošne in žanrsko specifične značil-

nosti besedil. Besedilo je način prenosa idej, občutkov in informacij. Bralci lahko

reflektirajo ustreznost avtorjeve uporabe jezika in načina, na katerega skuša av-

tor posredovati določeno sporočilo, in ocenjujejo njegovo ustreznost. Glede na

svoje razumevanje jezikovnih konvencij lahko bralci najdejo pomanjkljivosti v

tem, kako je bilo besedilo napisano, ali prepoznajo uspešnost avtorjevega nači-

na sporočanja. Lahko tudi ovrednotijo način posredovanja informacij – tako vi-

zualnih kakor besedilnih – in razložijo njihovo delovanje (npr. besedilo v okvirč-

kih, slike, tabele). Pri vrednotenju organizacije besedila bralci izhajajo iz svojega

znanja o žanrih in strukturah besedil. Obseg pretekle izkušnje in poznavanje je-

zika sta bistvena za vsak del tega procesa. Procesi razumevanja pri branju na-

log, ki ponazarjajo to vrsto obdelave besedila, lahko vključujejo naslednje:

– presojanje celostnosti in jasnosti informacij v besedilu,
– ocenjevanje možnosti, da bi se lahko opisani dogodki resnično zgodili,

31 Ibid., 26.

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35