Page 25 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 25
pke razumevanja. Prav tako je potrebno poudariti, da deli informativnega 25
besedila pogosto vključujejo enega ali več načinov predstavitve informacij.
Informativna besedila, ki so uporabljena v raziskavi PIRLS, reflektirajo avten-
tične izkušnje učencev z branjem informativnega besedila v šoli in izven nje.
Ta besedila19 pa tudi nekatera spletna mesta raziskave ePIRLS so pripravili av-
torji, ki razumejo pisanje za mlado publiko, sodelujoči izobraževalni sistemi
pa so jih zagotovili kot tiste vrste besedil, ki predstavljajo informativni mate-
rial, ki ga berejo njihovi učenci.20
Zapisali smo že, da se branje tiskanih besedil in branje spletnih besedil raz-
likuje. To se seveda odraža tudi pri ePIRLS. Ta namreč preverja procese razume-
vanja pri branju, a le pri informativnih besedilih.
Pri ePIRLS je cilj oceniti bralni dosežek učencev, pri čemer je pojem PIRLS-
-pasic (besedil) močno razširjen, saj naloge ePIRLS vključujejo serijo medseboj-
no povezanih spletnih strani z mnogimi različnimi vizualnimi informacijami,
npr. fotografijami, grafi, zemljevidi itd., vključene pa so tudi dinamičnejše funk-
cije, kot npr. videi, animacije, povezave, pojavna okna. Spletna stran ePIRLS se
zato razlikuje od tipičnih PIRLS-pasic, vključuje pa tudi navigacijo med posa-
meznimi podstranmi (mesti). Pristop temelji na uporabi spletnih strani iz de-
janskega svetovnega spleta – kot podlage za ustvarjanje zaprtega spletnega
okolja, preko katerega lahko četrtošolci poiščejo informacije na tematike nara-
voslovja in družboslovja; te naloge so podobne tistim vrstam projektov ali na-
log, ki jih bodo nemara delali tudi v šoli. Vsaka naloga od učenca zahteva, da
dela na več spletnih straneh in podstraneh, od katerih vsaka vsebuje številne
besedilne in vizualne predstavitve, vključujoč različne pristope k spletni navi-
gaciji. V simuliranem spletnem okolju ePIRLS torej vključuje niz navigacijskih
veščin in strategij, ki so posebej pomembne za iskanje in uporabo informacij
na svetovnem spletu. To vključuje naslednje:
– izbor spletnih mest, ki ustrezajo določenim informacijam,
– uporabo spletnih funkcij za iskanje informacij znotraj spletnih mest
(npr. vsebinskih zavihkov, navigacijskih funkcij, grafičnih ikon, pove-
zav, drsnih trakov itd.).21
Pri tem je potrebno poudariti, da čeprav ePIRLS skuša posnemati svetova-
ni splet, delo vendarle poteka v kontroliranem (v naprej pripravljenem) okolju.
19 Lahko bi jih imenovali tudi pasice.
20 Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 17. Pri izbiri besedila za
raziskavo PIRLS je bilo potrebno vključiti besedila, ki so mlademu bralcu čim bolj približala avten-
tično izkušnjo; izbrana so bila torej besedila, ki so bila otrokom blizu po izkustveni, ne pa nujno tu-
di po vsebinski plati (Marjeta Doupona, »Rezultati Mednarodne raziskave bralne pismenosti PIRLS
2016 – osnutek«. Neobjavljeno gradivo, 2018: 12).
21 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 24.
uvod v mednarodno raziskavo bralne pismenosti (iea pirls 2016 in epirls 2016)
besedila pogosto vključujejo enega ali več načinov predstavitve informacij.
Informativna besedila, ki so uporabljena v raziskavi PIRLS, reflektirajo avten-
tične izkušnje učencev z branjem informativnega besedila v šoli in izven nje.
Ta besedila19 pa tudi nekatera spletna mesta raziskave ePIRLS so pripravili av-
torji, ki razumejo pisanje za mlado publiko, sodelujoči izobraževalni sistemi
pa so jih zagotovili kot tiste vrste besedil, ki predstavljajo informativni mate-
rial, ki ga berejo njihovi učenci.20
Zapisali smo že, da se branje tiskanih besedil in branje spletnih besedil raz-
likuje. To se seveda odraža tudi pri ePIRLS. Ta namreč preverja procese razume-
vanja pri branju, a le pri informativnih besedilih.
Pri ePIRLS je cilj oceniti bralni dosežek učencev, pri čemer je pojem PIRLS-
-pasic (besedil) močno razširjen, saj naloge ePIRLS vključujejo serijo medseboj-
no povezanih spletnih strani z mnogimi različnimi vizualnimi informacijami,
npr. fotografijami, grafi, zemljevidi itd., vključene pa so tudi dinamičnejše funk-
cije, kot npr. videi, animacije, povezave, pojavna okna. Spletna stran ePIRLS se
zato razlikuje od tipičnih PIRLS-pasic, vključuje pa tudi navigacijo med posa-
meznimi podstranmi (mesti). Pristop temelji na uporabi spletnih strani iz de-
janskega svetovnega spleta – kot podlage za ustvarjanje zaprtega spletnega
okolja, preko katerega lahko četrtošolci poiščejo informacije na tematike nara-
voslovja in družboslovja; te naloge so podobne tistim vrstam projektov ali na-
log, ki jih bodo nemara delali tudi v šoli. Vsaka naloga od učenca zahteva, da
dela na več spletnih straneh in podstraneh, od katerih vsaka vsebuje številne
besedilne in vizualne predstavitve, vključujoč različne pristope k spletni navi-
gaciji. V simuliranem spletnem okolju ePIRLS torej vključuje niz navigacijskih
veščin in strategij, ki so posebej pomembne za iskanje in uporabo informacij
na svetovnem spletu. To vključuje naslednje:
– izbor spletnih mest, ki ustrezajo določenim informacijam,
– uporabo spletnih funkcij za iskanje informacij znotraj spletnih mest
(npr. vsebinskih zavihkov, navigacijskih funkcij, grafičnih ikon, pove-
zav, drsnih trakov itd.).21
Pri tem je potrebno poudariti, da čeprav ePIRLS skuša posnemati svetova-
ni splet, delo vendarle poteka v kontroliranem (v naprej pripravljenem) okolju.
19 Lahko bi jih imenovali tudi pasice.
20 Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 17. Pri izbiri besedila za
raziskavo PIRLS je bilo potrebno vključiti besedila, ki so mlademu bralcu čim bolj približala avten-
tično izkušnjo; izbrana so bila torej besedila, ki so bila otrokom blizu po izkustveni, ne pa nujno tu-
di po vsebinski plati (Marjeta Doupona, »Rezultati Mednarodne raziskave bralne pismenosti PIRLS
2016 – osnutek«. Neobjavljeno gradivo, 2018: 12).
21 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 24.
uvod v mednarodno raziskavo bralne pismenosti (iea pirls 2016 in epirls 2016)