Page 20 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 20
uporabo spleta v šolskem kontekstu. In zakaj je bil ePIRLS sploh razvit – na ka-
terih teoretičnih premislekih?
Kar je še posebej relevantno za raziskavo PIRLS, je, da postaja spletno bra-
nje ena ključnih komponent šolskega kurikula in eden osrednjih načinov pri-
dobivanja informacij za učence (Leu, Kinzer, Coiro, Castek in Henry, 2013; Leu,
O'Byrne, Zawilinski, McVerry in Everett-Cacopardo, 2009; Murnane, Sawhill
in Snow, 2012; Pew Research Center, 2012; 2013a; 2013b; Rowsell, Kress, Pahl in
Street, 2013; Tondeur, van Braak in Valcke, 2007). Nove digitalne pismenosti so
nujne za uspešno branje na svetovnem spletu, kjer je uspešen bralec tisti, ki
lahko učinkovito doseže svoje bralne cilje, in sicer z učinkovitim iskanjem in
razumevanjem informacije, ki jo išče (Afflerbach in Cho, 2009; Bawden, 2008;
Coiro in Kennedy, 2011; Leu, Kinzer, Coiro, Castek in Henry, 2013; Leu, Kulikowi-
ch, Sedansk in Coiro, 2008). Kar je bistveno, je prav to, da branje za informativ-
ni namen6 na svetovnem spletu zahteva vse spretnosti in strategije, ki jih sicer
preverjamo v PIRLS, ampak v drugačnem okolju, in sicer takem, ki vsebuje ve-
liko več informacij. Zaradi kompleksnosti svetovnega spleta zahteva spletno
20 branje sposobnosti bralnega razumevanja in strategij v kontekstih, ki se zelo
razlikujejo od tistih pri branju tradicionalno tiskanih materialov, ki jih sicer re-
dno preverjamo v raziskavi PIRLS (Britt in Rouet, 2012; Leu, Kinzer, Coiro, Castek
in Henry, 2013).7
Raziskava ePIRLS se osredotoča na bralne spretnosti in strategije, ki so pot-
rebne pri izpeljavi pomena iz različnih predstavitev spletnega besedila. Npr.,
spletne strani se razlikujejo od tipičnih natisnjenih strani. Čeprav je veliko sve-
tovnega spleta namenjenega zagotavljanju informacij istega pa tudi nekega
drugega tipa, spletne predstavitve besedila pogosto uporabljajo zmerneje.
Podobno kot tiskana besedila lahko tudi spletne strani predstavijo in posredu-
jejo informacije v različnih oblikah, kot so, npr., fotografije, ilustracije, grafi, ta-
bele, zemljevidi itd. Vendar skušajo biti spletne strani tudi multimodalne – in-
formacije, podane na ta način, vsebujejo interaktivne in izkustvene funkcije, ki
jih ni mogoče reproducirati v obliki tiskanega besedila. Npr., besedila na sve-
tovnem spletu ponavadi vključujejo8 naslednje dinamične elemente: video- in
zvočne posnetke, animirane grafike, pojavna okna, ki se prikažejo le s klikom,
pa tudi druge informacije, ki se prikažejo ali izginejo, se vrtijo, spremenijo bar-
vo itd.9
Svetovni splet je tudi mreža besedil, ki so distribuirana po več spletnih
mestih, in sicer na nelinearen način. Iskanje informacij na svetovnem spletu
vključuje tudi razumevanje tega, kako so informacije urejene v tem komple-
6 Tj. za pridobivanje in uporabo informacij.
7 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 22.
8 Zaradi vizualnega interesa oziroma ilustracije.
9 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 23.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
terih teoretičnih premislekih?
Kar je še posebej relevantno za raziskavo PIRLS, je, da postaja spletno bra-
nje ena ključnih komponent šolskega kurikula in eden osrednjih načinov pri-
dobivanja informacij za učence (Leu, Kinzer, Coiro, Castek in Henry, 2013; Leu,
O'Byrne, Zawilinski, McVerry in Everett-Cacopardo, 2009; Murnane, Sawhill
in Snow, 2012; Pew Research Center, 2012; 2013a; 2013b; Rowsell, Kress, Pahl in
Street, 2013; Tondeur, van Braak in Valcke, 2007). Nove digitalne pismenosti so
nujne za uspešno branje na svetovnem spletu, kjer je uspešen bralec tisti, ki
lahko učinkovito doseže svoje bralne cilje, in sicer z učinkovitim iskanjem in
razumevanjem informacije, ki jo išče (Afflerbach in Cho, 2009; Bawden, 2008;
Coiro in Kennedy, 2011; Leu, Kinzer, Coiro, Castek in Henry, 2013; Leu, Kulikowi-
ch, Sedansk in Coiro, 2008). Kar je bistveno, je prav to, da branje za informativ-
ni namen6 na svetovnem spletu zahteva vse spretnosti in strategije, ki jih sicer
preverjamo v PIRLS, ampak v drugačnem okolju, in sicer takem, ki vsebuje ve-
liko več informacij. Zaradi kompleksnosti svetovnega spleta zahteva spletno
20 branje sposobnosti bralnega razumevanja in strategij v kontekstih, ki se zelo
razlikujejo od tistih pri branju tradicionalno tiskanih materialov, ki jih sicer re-
dno preverjamo v raziskavi PIRLS (Britt in Rouet, 2012; Leu, Kinzer, Coiro, Castek
in Henry, 2013).7
Raziskava ePIRLS se osredotoča na bralne spretnosti in strategije, ki so pot-
rebne pri izpeljavi pomena iz različnih predstavitev spletnega besedila. Npr.,
spletne strani se razlikujejo od tipičnih natisnjenih strani. Čeprav je veliko sve-
tovnega spleta namenjenega zagotavljanju informacij istega pa tudi nekega
drugega tipa, spletne predstavitve besedila pogosto uporabljajo zmerneje.
Podobno kot tiskana besedila lahko tudi spletne strani predstavijo in posredu-
jejo informacije v različnih oblikah, kot so, npr., fotografije, ilustracije, grafi, ta-
bele, zemljevidi itd. Vendar skušajo biti spletne strani tudi multimodalne – in-
formacije, podane na ta način, vsebujejo interaktivne in izkustvene funkcije, ki
jih ni mogoče reproducirati v obliki tiskanega besedila. Npr., besedila na sve-
tovnem spletu ponavadi vključujejo8 naslednje dinamične elemente: video- in
zvočne posnetke, animirane grafike, pojavna okna, ki se prikažejo le s klikom,
pa tudi druge informacije, ki se prikažejo ali izginejo, se vrtijo, spremenijo bar-
vo itd.9
Svetovni splet je tudi mreža besedil, ki so distribuirana po več spletnih
mestih, in sicer na nelinearen način. Iskanje informacij na svetovnem spletu
vključuje tudi razumevanje tega, kako so informacije urejene v tem komple-
6 Tj. za pridobivanje in uporabo informacij.
7 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 22.
8 Zaradi vizualnega interesa oziroma ilustracije.
9 Vse v: Mullis, Martin in Sainsbury, »Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition«, 23.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji