Page 22 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 22
ovala v obeh, tako v (klasičnem) PIRLS, ki je uporabljal papir in svinčnik, ka-
kor v ePIRLS, ki je preverjal bralno pismenost učencev na računalniku.

1.2.1.1 Kognitivni instrumenti – besedila za preverjanje bralnih
dosežkov

Besedila za preverjanje bralnih dosežkov četrtošolcev, ki zagotavljajo podlago
za oceno bralnih dosežkov, se delijo glede na:

– namen branja,
– procese razumevanja.

Tabela 1.1: Odstotek pokritosti besedil glede na namen branja
ter procese razumevanja

PIRLS ePIRLS

Namen branja 0
100%
Literarna izkušnja 50%
22 Pridobivanje in uporaba informacij 50% 20%
30%
Procesi razumevanja 30%
20%
Iskanje in priklic eksplicitno zapisane informacije 20%

Izpeljava preprostega sklepa 30%

Integracija in interpretacija idej ter informacij 30%

Evalvacija besedilnih in jezikovnih elementov 20%

Vir: Prirejeno po Martin, Mullis in Hooper, 2017a: 14.

V tabeli 1.1 predstavljamo deleže besedil v preizkusih PIRLS in ePIRLS gle-
de na namen branja in glede na procese razumevanja. Potrebno je poudariti,
da namen branja in procesi razumevanja ne delujejo kot izolirani eden od dru-
gega ali od kontekstov, v katerih učenci živijo ali se učijo (Mullis, Martin in Sa-
insbury, 2015: 14).

Pasice in naloge so tudi v raziskavi PIRLS razdeljene v klastre, ki se nato
razporedijo v zvezke – uporabljen je bil princip rotacije vprašanj. Raziskava je
namreč zasnovana tako, da bi bil, v kolikor bi vsi učenci reševali vse kognitiv-
ne naloge, test predolg, administriranje slednjega pa verjetno tudi finančno
predrago.14 Pozabiti ne smemo niti na trende. Za vse sodelujoče izobraževal-
ne sisteme, ki so sodelovali v vsaj dveh zajemih podatkov, je mogoče izraču-

14 Več o tem v: Ina V. S. Mullis in Michael O. Martin, ur., Pirls 2016 Assessment Framework, 2nd Edition
(TIMSS and PIRLS International Study Center, Lynch School of Education, Boston College, Interna-
tional Association for the Evaluation of Educational Achievement, 2015); ter Michael O. Martin, Ina
V. S. Mullis in Martin Hooper, PIRLS 2016 International Results in Reading (Boston College, TIMSS and
PIRLS International Study Center website: http://timssandpirls.bc.edu/pirls2016/international-re-
sults/, 2017a).

bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27