Page 17 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 17
.0 17
Uvod v Mednarodno raziskavo
bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016
in ePIRLS 2016)
Mednarodna zveza za evalvacijo izobraževalnih dosežkov (IEA oziroma ang.
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) je
nastala leta 1958 – v letu 2018 tako praznujemo 60 let delovanja omenjene or-
ganizacije. Verjetno je za razumevanje pomena organizacije in njene misije
(nekoč in danes) pomembno tudi to, da je nastala kot odgovor na potrebo
pridobivanja kakovostnih podatkov za primerjanje šolskih sistemov z name-
nom dvigovanja kakovosti posameznih šolskih sistemov. Nastala je na pobu-
do Unesca. Bralna pismenost je bila v osrčju interesa te organizacije že od nje-
nega nastanka dalje. Prva mednarodna raziskava, ki jo je koordiniral IEA, je bila
The Pilot Twelve-Country Study (1959–1962), v kateri je sodelovala tudi takratna
Jugoslavija, osredotočala pa se je na pet področij: na matematiko, bralno razu-
mevanje, geografijo, naravoslovje in neverbalne sposobnosti (Klemenčič, 2012:
126). Na mednarodni ravni in v organizaciji IEA so, na področju bralne pisme-
nosti, sledile naslednje: The Study of Reading Comprehension (l. 1971 – kot del t.
i. Študije šestih predmetov), sem bi nemara lahko šteli tudi 1985. leta izvedeno
The Written Composition Study, še posebej pa l. 1991 izvedeno The Reading Li-
taracy Study – RL (1985–1994) (ibid., 127). Prav slednjo štejemo za predhodnico
Mednarodne raziskave bralne pismenosti oziroma danes v angleškem izvirni-
ku Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Slovenija je v 90. le-
tih prejšnjega stoletja sodelovala tako v RL kakor v vseh dosedanjih zajemih
raziskave PIRLS. PIRLS, tako kot vse ostale (IEA) mednarodne raziskave, se raz-
vija glede na spremembe v družbi in tako smo leta 2016, zraven »klasičnega«
PIRLS-a, izvedenega na papirju, izvedli tudi preizkus na računalniku (ePIRLS).
Pri konceptualizaciji, izvedbi in poročanju o raziskavi PIRLS 2016 (in njenih
predhodnih ciklih) na mednarodni ravni (v imenu, sodelovanju in pod koor-
Uvod v Mednarodno raziskavo
bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016
in ePIRLS 2016)
Mednarodna zveza za evalvacijo izobraževalnih dosežkov (IEA oziroma ang.
The International Association for the Evaluation of Educational Achievement) je
nastala leta 1958 – v letu 2018 tako praznujemo 60 let delovanja omenjene or-
ganizacije. Verjetno je za razumevanje pomena organizacije in njene misije
(nekoč in danes) pomembno tudi to, da je nastala kot odgovor na potrebo
pridobivanja kakovostnih podatkov za primerjanje šolskih sistemov z name-
nom dvigovanja kakovosti posameznih šolskih sistemov. Nastala je na pobu-
do Unesca. Bralna pismenost je bila v osrčju interesa te organizacije že od nje-
nega nastanka dalje. Prva mednarodna raziskava, ki jo je koordiniral IEA, je bila
The Pilot Twelve-Country Study (1959–1962), v kateri je sodelovala tudi takratna
Jugoslavija, osredotočala pa se je na pet področij: na matematiko, bralno razu-
mevanje, geografijo, naravoslovje in neverbalne sposobnosti (Klemenčič, 2012:
126). Na mednarodni ravni in v organizaciji IEA so, na področju bralne pisme-
nosti, sledile naslednje: The Study of Reading Comprehension (l. 1971 – kot del t.
i. Študije šestih predmetov), sem bi nemara lahko šteli tudi 1985. leta izvedeno
The Written Composition Study, še posebej pa l. 1991 izvedeno The Reading Li-
taracy Study – RL (1985–1994) (ibid., 127). Prav slednjo štejemo za predhodnico
Mednarodne raziskave bralne pismenosti oziroma danes v angleškem izvirni-
ku Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS). Slovenija je v 90. le-
tih prejšnjega stoletja sodelovala tako v RL kakor v vseh dosedanjih zajemih
raziskave PIRLS. PIRLS, tako kot vse ostale (IEA) mednarodne raziskave, se raz-
vija glede na spremembe v družbi in tako smo leta 2016, zraven »klasičnega«
PIRLS-a, izvedenega na papirju, izvedli tudi preizkus na računalniku (ePIRLS).
Pri konceptualizaciji, izvedbi in poročanju o raziskavi PIRLS 2016 (in njenih
predhodnih ciklih) na mednarodni ravni (v imenu, sodelovanju in pod koor-