Page 131 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 131
ela 7.6: Strategije v podporo branja pri pouku (1. del)

Kadar poučujete branje oziroma Vsak dan ali Enkrat ali Enkrat ali Nikoli ali
izvajate bralne dejavnosti, kako skoraj vsak dvakrat na dvakrat na skoraj
nikoli
pogosto počnete naslednje? dan teden mesec

Učenkam in učencem v razredu 37,95 (3,86) 49,93 (4,02) 12,12 (2,59) 0
glasno berem.

Učenke in učenci glasno berejo pred 53,27 (3,71) 37,85 (3,39) 8,88 (1,86) 0
celim razredom.

Učenke in učenci tiho berejo sami 70,11 (3,27) 28,05 (3,23) 1,84 (0,88) 0
zase.

Učenke in učence učim strategije za 12,83 (2,41) 20,94 (2,77) 45,00 (3,95) 21,23 (3,17)
prepoznavanje glasov in besed.

Učenkam in učencem sistematično 49,96 (3,52) 34,19 (3,76) 15,07 (3,42) 0,78 (0,78)
širim besedišče.

Učenke in učence poučujem 38,23 (1,94) 43,94 (3,87) 17,33 (3,32) 0,50 (0,50) 131
povzemanja glavnih idej.

Učenke in učence učim tehnik 9,37 (1,94) 26,95 (3,24) 42,29 (3,82) 21,39 (3,76)
pospešenega branja in preletavan-
ja besedila.

Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.

Tabela 7.7 nadaljuje z rezultati preverjanja trditev o pogostosti uporabe
različnih strategij pri pouku branja. Iz nje razberemo večinski delež učencev
(kar pomeni več kot polovica četrtošolcev), katerih učitelji so poročali, da pri
vsaki uri ali skoraj vsaki uri in pri približno polovici ur (če ti dve kategoriji po-
gostosti združimo) uporabljajo naslednje strategije: učencem v branje ponudi-
jo besedila, ki so blizu njihovim zanimanjem; ponudijo besedila, ki so primer-
na za nivo branja posameznih učencev; novo vsebino navežejo na predhodno
znanje učencev; učence vzpodbujajo k razvijanju njihovega lastnega razume-
vanja besedil; učence vzpodbujajo k razpravi o besedilih; učence vzpodbuja-
jo, da kritično presojajo mnenje, izraženo v besedilu; z različnih zornih kotov
(učencev, besedil itd.) skušajo obogatiti razumevanje; vsakemu učencu dajo
individualno povratno informacijo. Pa vendar, deleži četrtošolcev, o čemer so
poročali učitelji, se pri vsaki od trditev glede pogostosti uporabe teh strategij
tudi razlikujejo. Izstopa trditev o tem, da dajo učitelji učencem čas za branje po
presoji učencev – okoli 14 % četrtošolcev ima učitelje, ki se tega poslužujejo pri
vsaki uri ali skoraj vsaki, okoli 24 % četrtošolcev ima učitelje, ki se tega poslužu-

pouk (branja) in poučevanje v razredu
   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135   136