Page 127 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 127
eč, kar berejo v šoli (s tem se zelo strinja okoli 34 % in strinja okoli 52 % učen-
cev); poročali so tudi, da učitelj za branje zbere zanimiva besedila (s tem se stri-
nja okoli 39 % učencev in zelo strinja okoli 49 %) itd. V kategorijah sploh se ne
strinjam in ne strinjam je sicer manjši delež otrok, a vendarle okoli 5 % učen-
cev očitno sploh ni všeč, kar berejo v šoli, in nadaljnjim 9 % to ni všeč. Prav ta-
ko je nekaj čez 10 % učencev, ki so očitno mnenja, da jih učitelj ne vzpodbu-
ja, da povedo, kaj si mislijo o tem, kar so prebrali. Delež tistih četrtošolcev, ki
jih očitno ne zanima, kaj govori njihov učitelj, je očitno še nekoliko večji. Tudi
pri nekaterih drugih trditvah deleži otrok nikakor niso spodbudni, recimo de-
lež četrtošolcev, ki menijo, da jim njihov učitelj ne dovoli pokazati tega, kaj so
se naučili, tudi delež četrtošolcev, ki ne vedo, kaj učitelj pri šolskem delu od
njih pričakuje.
Tabela 7.2: Ocena učencev o pogostosti branja v šoli
Kako pogosto se v šoli zgodi Vsak dan Enkrat ali Enkrat ali Nikoli ali
naslednje? ali skoraj skoraj
vsak dan dvakrat na dvakrat na nikoli
Potiho berem sam zase.
Berem nekaj, kar sam izberem. 55,82 (1,26) teden mesec 5,42 (0,45)
36,67 (1,17) 30,96 (1,04) 7,8 (0,62) 17,72 (1,02) 127
29,33 (0,88) 16,28 (0,96)
Učitelj/-ica nam reče, naj v razredu gov- 36,46 (1,55) 31,86 (1,04) 17,96 (0,73) 13,72 (0,89)
orimo o tem, kar smo prebrali
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
Iz tabele 7.2 vidimo, da je več kot polovica učencev poročala, da vsak dan
ali pa skoraj vsak dan berejo potiho sami zase. Tega pa nikoli ali skoraj nikoli ne
počne približno 5 % četrtošolcev. Okoli 18 % četrtošolcev je poročalo, da niko-
li ali skoraj nikoli ne berejo nečesa, kar bi sami izbrali; to počne enkrat ali dvak-
rat na mesec približno 16 % učencev. Prav tako so učenci poročali, da jim učitelj
vsak dan ali skoraj vsak dan reče, naj v razredu govorijo o tem, kar so prebrali
(tako je poročalo približno 36 % učencev); da se to zgodi enkrat ali dvakrat na
teden, je poročalo približno 32 % učencev, in približno 18 % učencev, da se to
zgodi enkrat ali dvakrat na mesec.
In kaj je po mnenju učiteljev najbolj omejujoče pri poučevanju v njiho-
vem razredu – oddelku četrtošolcev? Slednje prikazujemo v tabeli 7.3. Kot naj-
bolj omejujoče (kategorija zelo omejujoče) pri poučevanju so navedli učence,
ki motijo pouk (tako sporočajo učitelji okoli 46 % četrtošolcev), izstopa pa tudi
odgovor »učenci, ki jih pouk ne zanima« (da je to zelo omejujoče pri poučeva-
nju, velja za učitelje okoli 35 % četrtošolcev). In kaj je najmanj omejujoče? Naj-
večji delež predstavljajo učenci, katerih učitelji so navedli, da to, da učenci pri-
hajajo v šolo slabo prehranjeni, sploh ni omejujoče pri poučevanju – to velja za
pouk (branja) in poučevanje v razredu
cev); poročali so tudi, da učitelj za branje zbere zanimiva besedila (s tem se stri-
nja okoli 39 % učencev in zelo strinja okoli 49 %) itd. V kategorijah sploh se ne
strinjam in ne strinjam je sicer manjši delež otrok, a vendarle okoli 5 % učen-
cev očitno sploh ni všeč, kar berejo v šoli, in nadaljnjim 9 % to ni všeč. Prav ta-
ko je nekaj čez 10 % učencev, ki so očitno mnenja, da jih učitelj ne vzpodbu-
ja, da povedo, kaj si mislijo o tem, kar so prebrali. Delež tistih četrtošolcev, ki
jih očitno ne zanima, kaj govori njihov učitelj, je očitno še nekoliko večji. Tudi
pri nekaterih drugih trditvah deleži otrok nikakor niso spodbudni, recimo de-
lež četrtošolcev, ki menijo, da jim njihov učitelj ne dovoli pokazati tega, kaj so
se naučili, tudi delež četrtošolcev, ki ne vedo, kaj učitelj pri šolskem delu od
njih pričakuje.
Tabela 7.2: Ocena učencev o pogostosti branja v šoli
Kako pogosto se v šoli zgodi Vsak dan Enkrat ali Enkrat ali Nikoli ali
naslednje? ali skoraj skoraj
vsak dan dvakrat na dvakrat na nikoli
Potiho berem sam zase.
Berem nekaj, kar sam izberem. 55,82 (1,26) teden mesec 5,42 (0,45)
36,67 (1,17) 30,96 (1,04) 7,8 (0,62) 17,72 (1,02) 127
29,33 (0,88) 16,28 (0,96)
Učitelj/-ica nam reče, naj v razredu gov- 36,46 (1,55) 31,86 (1,04) 17,96 (0,73) 13,72 (0,89)
orimo o tem, kar smo prebrali
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
Iz tabele 7.2 vidimo, da je več kot polovica učencev poročala, da vsak dan
ali pa skoraj vsak dan berejo potiho sami zase. Tega pa nikoli ali skoraj nikoli ne
počne približno 5 % četrtošolcev. Okoli 18 % četrtošolcev je poročalo, da niko-
li ali skoraj nikoli ne berejo nečesa, kar bi sami izbrali; to počne enkrat ali dvak-
rat na mesec približno 16 % učencev. Prav tako so učenci poročali, da jim učitelj
vsak dan ali skoraj vsak dan reče, naj v razredu govorijo o tem, kar so prebrali
(tako je poročalo približno 36 % učencev); da se to zgodi enkrat ali dvakrat na
teden, je poročalo približno 32 % učencev, in približno 18 % učencev, da se to
zgodi enkrat ali dvakrat na mesec.
In kaj je po mnenju učiteljev najbolj omejujoče pri poučevanju v njiho-
vem razredu – oddelku četrtošolcev? Slednje prikazujemo v tabeli 7.3. Kot naj-
bolj omejujoče (kategorija zelo omejujoče) pri poučevanju so navedli učence,
ki motijo pouk (tako sporočajo učitelji okoli 46 % četrtošolcev), izstopa pa tudi
odgovor »učenci, ki jih pouk ne zanima« (da je to zelo omejujoče pri poučeva-
nju, velja za učitelje okoli 35 % četrtošolcev). In kaj je najmanj omejujoče? Naj-
večji delež predstavljajo učenci, katerih učitelji so navedli, da to, da učenci pri-
hajajo v šolo slabo prehranjeni, sploh ni omejujoče pri poučevanju – to velja za
pouk (branja) in poučevanje v razredu