Page 130 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 130
Tabela 7.5: Uporaba (papirnih in digitalnih) virov pri bralnih dejavnostih
pri pouku
Kadar poučujete branje oziroma iz- Vsak dan Enkrat ali Enkrat ali Nikoli ali
vajate bralne dejavnosti, kako po- ali skoraj skoraj
gosto uporabljate naslednje vire (na vsak dan dvakrat na dvakrat na nikoli
papirju ali v digitalni obliki)? teden mesec
A. Literarna besedila
kratke zgodbe (npr. zgodbice pravljice, 6,99 (1,86) 17,23 (2,59) 0,34 (0,34)
akcijske zgodbe, znanstveno fantas- 75,44 (2,62)
tiko, detektivke)
obsežnejše knjige, razdeljene na 1,78 (0,90) 12,22 (2,43) 66,99 (3,76) 19,02 (2,83)
poglavja
dramska dela (igre) 0 6,32 (2,07) 70,13 (3,96) 23,54 (3,63)
B. Informativna besedila
neleposlovne knjige (neumetnostna 61,28 (3,48) 28,35 (3,24) 10,13 (1,90) 0,23 (0,23)
besedila) ali učbenike
130 daljše neleposlovne knjige, razdeljene 0,90 (0,64) 6,74 (2,04) 58,50 (3,97) 33,86 (3,95)
na poglavja
informativne članke, ki opisujejo 3,05 (1,23) 22,13 (2,90) 63,29 (3,46) 11,54 (2,29)
oziroma razlagajo o stvareh, ljudeh,
dogodkih ali o tem, kako kaj deluje
(npr. časopisne članke, brošure)
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
Učitelji so odgovarjali, kako pogosto pri branju uporabljajo različne strate-
gije. Iz tabele 7.6 vidimo delež učencev, katerih učitelji so poročali, da na dnev-
ni ravni uporabljajo strategijo, ko učenci berejo tiho (sami zase), teh učencev je
okoli 70 %, pa tudi, da berejo pred celim razredom, to velja za okoli 53 % četr-
tošolcev. Tretje po pogostosti na dnevni ravni pa je sistematično širjenje bese-
dišč (okoli polovica četrtošolcev ima učitelje, ki se te strategije poslužujejo na
dnevni ravni, natančneje, vsak dan ali skoraj vsak dan). Na drugi strani pa ima
okoli 21 % četrtošolcev učitelje, ki učence nikoli ali skoraj nikoli ne uči strate-
gij za prepoznavanje glasov in besed, približno enak je tudi delež četrtošolcev,
katerih učitelji učencev nikoli ali skoraj nikoli ne učijo tehnik pospešenega bra-
nja in preletavanja besedila.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji
pri pouku
Kadar poučujete branje oziroma iz- Vsak dan Enkrat ali Enkrat ali Nikoli ali
vajate bralne dejavnosti, kako po- ali skoraj skoraj
gosto uporabljate naslednje vire (na vsak dan dvakrat na dvakrat na nikoli
papirju ali v digitalni obliki)? teden mesec
A. Literarna besedila
kratke zgodbe (npr. zgodbice pravljice, 6,99 (1,86) 17,23 (2,59) 0,34 (0,34)
akcijske zgodbe, znanstveno fantas- 75,44 (2,62)
tiko, detektivke)
obsežnejše knjige, razdeljene na 1,78 (0,90) 12,22 (2,43) 66,99 (3,76) 19,02 (2,83)
poglavja
dramska dela (igre) 0 6,32 (2,07) 70,13 (3,96) 23,54 (3,63)
B. Informativna besedila
neleposlovne knjige (neumetnostna 61,28 (3,48) 28,35 (3,24) 10,13 (1,90) 0,23 (0,23)
besedila) ali učbenike
130 daljše neleposlovne knjige, razdeljene 0,90 (0,64) 6,74 (2,04) 58,50 (3,97) 33,86 (3,95)
na poglavja
informativne članke, ki opisujejo 3,05 (1,23) 22,13 (2,90) 63,29 (3,46) 11,54 (2,29)
oziroma razlagajo o stvareh, ljudeh,
dogodkih ali o tem, kako kaj deluje
(npr. časopisne članke, brošure)
Vir: Nacionalna baza PIRLS.
Opomba: standardne napake so navedene v oklepajih.
Učitelji so odgovarjali, kako pogosto pri branju uporabljajo različne strate-
gije. Iz tabele 7.6 vidimo delež učencev, katerih učitelji so poročali, da na dnev-
ni ravni uporabljajo strategijo, ko učenci berejo tiho (sami zase), teh učencev je
okoli 70 %, pa tudi, da berejo pred celim razredom, to velja za okoli 53 % četr-
tošolcev. Tretje po pogostosti na dnevni ravni pa je sistematično širjenje bese-
dišč (okoli polovica četrtošolcev ima učitelje, ki se te strategije poslužujejo na
dnevni ravni, natančneje, vsak dan ali skoraj vsak dan). Na drugi strani pa ima
okoli 21 % četrtošolcev učitelje, ki učence nikoli ali skoraj nikoli ne uči strate-
gij za prepoznavanje glasov in besed, približno enak je tudi delež četrtošolcev,
katerih učitelji učencev nikoli ali skoraj nikoli ne učijo tehnik pospešenega bra-
nja in preletavanja besedila.
bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v sloveniji