Page 125 - Eva Klemenčič Mirazchiyski, Plamen V. Mirazchiyski. 2020. Bralna pismenost četrtošolcev in četrtošolk v Sloveniji: nacionalno poročilo Mednarodne raziskave bralne pismenosti (IEA PIRLS 2016 in ePIRLS 2016). Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Documenta 15
P. 125
.0 125
Pouk (branja) in poučevanje
v razredu
Že predhodna cikla raziskav TIMSS in PIRLS (tj. 2011) sta v okviru analiz učinko-
vitosti šol potrdila pomembnost vključenosti1 učencev v pouk kot pomemben
faktor in napovednik bralnega dosežka (Martin, Foy, Mullis in O'Dwyer, 2013).
Kot pravi McLaughlin s sodelavci (2005), se vključevanje učencev osredotoča
na učenčevo takojšnjo kognitivno interakcijo z vsebino. Ali kot pravijo avtor-
ji, »učenje se dogaja skozi kognitivno sodelovanje učenca z ustreznim pred-
metnim znanjem« (McLaughlin idr., 2005: 5). Vključevanje se lahko dogaja, ko
učenec posluša učitelja, z vrstniki razpravlja o besedilu pa tudi, ko bere neod-
visno. Izziv za učitelja pa mora biti, da uporablja učinkovite metode poučeva-
nja, ki vzdržujejo to vključenost v vsebino, ki učence kognitivno aktivira (Kli-
eme, Pauli in Reusser, 2009; Lipowsky idr., 2009). Podporno okolje v razredu,
ki ga učitelj zna dobro »upravljati«,2 lahko proces vključevanja olajša (Klieme
idr., 2009; Lipowsky idr., 2009). Učitelji so lahko dobri »upravljavci« razreda z
zagotavljanjem jasnosti pravil, s sprejemanjem učinkovitih disciplinskih ukre-
pov, prizadevanjem za optimalno razmerje učenec – učitelj, opozarjanjem na
in vzdrževanjem objektivne usmerjenosti pouka (Marzano idr., 2003). Učitelji
morajo tudi spodbujati motivacijo za branje, kajti učenci, ki so motivirani za
več branja (še posebej, ko so mladi), postanejo boljši bralci (Lewis in Samuels,
2003). Druge pomembne dejavnosti pri branju, ki so se pokazale, so še: spod-
bujanje avtonomnosti, ker slednje krepi motivacijo za branje (npr. samostojno
delo učencev ali delo v paru, pri čemer jih učitelj vendarle vodi, pa tudi to, da
imajo možnost sami izbrati material za branje); postavljanje izzivov in soočanje
z višjimi kognitivnimi zahtevami; pouk, ki temelji na diskusijah, postavljanje re-
1 V smislu ang. engagement.
2 Ang. well-managed classroom.
Pouk (branja) in poučevanje
v razredu
Že predhodna cikla raziskav TIMSS in PIRLS (tj. 2011) sta v okviru analiz učinko-
vitosti šol potrdila pomembnost vključenosti1 učencev v pouk kot pomemben
faktor in napovednik bralnega dosežka (Martin, Foy, Mullis in O'Dwyer, 2013).
Kot pravi McLaughlin s sodelavci (2005), se vključevanje učencev osredotoča
na učenčevo takojšnjo kognitivno interakcijo z vsebino. Ali kot pravijo avtor-
ji, »učenje se dogaja skozi kognitivno sodelovanje učenca z ustreznim pred-
metnim znanjem« (McLaughlin idr., 2005: 5). Vključevanje se lahko dogaja, ko
učenec posluša učitelja, z vrstniki razpravlja o besedilu pa tudi, ko bere neod-
visno. Izziv za učitelja pa mora biti, da uporablja učinkovite metode poučeva-
nja, ki vzdržujejo to vključenost v vsebino, ki učence kognitivno aktivira (Kli-
eme, Pauli in Reusser, 2009; Lipowsky idr., 2009). Podporno okolje v razredu,
ki ga učitelj zna dobro »upravljati«,2 lahko proces vključevanja olajša (Klieme
idr., 2009; Lipowsky idr., 2009). Učitelji so lahko dobri »upravljavci« razreda z
zagotavljanjem jasnosti pravil, s sprejemanjem učinkovitih disciplinskih ukre-
pov, prizadevanjem za optimalno razmerje učenec – učitelj, opozarjanjem na
in vzdrževanjem objektivne usmerjenosti pouka (Marzano idr., 2003). Učitelji
morajo tudi spodbujati motivacijo za branje, kajti učenci, ki so motivirani za
več branja (še posebej, ko so mladi), postanejo boljši bralci (Lewis in Samuels,
2003). Druge pomembne dejavnosti pri branju, ki so se pokazale, so še: spod-
bujanje avtonomnosti, ker slednje krepi motivacijo za branje (npr. samostojno
delo učencev ali delo v paru, pri čemer jih učitelj vendarle vodi, pa tudi to, da
imajo možnost sami izbrati material za branje); postavljanje izzivov in soočanje
z višjimi kognitivnimi zahtevami; pouk, ki temelji na diskusijah, postavljanje re-
1 V smislu ang. engagement.
2 Ang. well-managed classroom.