Page 36 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 36
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju
dodano vrednost sodelovanja študentov na moot court tekmovanjih, zlasti
s področja človekovih pravic, ki, poleg mednarodnega javnega prava, pred-
stavlja najbolj razširjeno in relativno enakovredno razumljeno pravno po-
dročje, saj o tem specifičnem vidiku še ni bilo objavljenih v znanstveni li-
teraturi.
Zagovarjamo stališče, da bi bilo zaradi številnih pozitivnih eksterna-
lij smiselno študentska moot court tekmovanja še v večji meri vključiti v
študijske programe pravnih fakultet. Namen prispevka ni odrekanje velja-
ve in koristnosti tradicionalnim izobraževalnim procesom pri študiju pra-
va. Moot court tekmovanj ne vidimo kot njihov nadomestek, ampak kot
koristno (ob)študijsko udejstvovanje študentov, s pomočjo katerih le-ti ne
samo aplicirajo in preko dialektike izostrijo že pridobljeno znanje, ampak
preko diskurza usvojijo tudi nova pravna znanja. Hkrati zavračamo mne-
nje, da je edini »pravi« oziroma »kvalitetni« način študija prava tisti, ki
že spočetka ali pa v pretežni meri povezuje teorijo s prakso, in posledično
ustvarja »pravnika obrtnika«. Pravo je v svojem jedru humanistična disci-
plina, osnovna pravnikova metoda dela pa vrednostna. Namen moot court
tekmovanj ni privajanje študentov na »cehovsko obrtništvo«, ampak uče-
nje osnovnih parametrov pravnih metod mišljenja (dedukcij, redukcij) in
teorije.2
Študij prava v tujini in pri nas
Študij prava na ljubljanski pravni fakulteti3 pretežno4 temelji na ustaljeni
metodi podajanja znanja po tako imenovani ex cathedra metodi poučeva-
nja. Gre za metodo poučevanja, pri kateri predavatelj v predavalnici zna-
nje podaja enosmerno, običajno z malo ali nič interakcije s slušatelji. Uče-
nje preko dialektičnega odnosa med predavateljem ter slušatelji z uporabo
sokratične metode, kjer predavatelj deluje bolj kot usmerjevalnik različnih
mnenj (debate), je tej metodi tuje.
2 Ironično se v pravni praksi, po navadi pri pritožbeni presoji, največkrat pokaže, da so
(edine) pravilne in pravno vzdržne rešitve tiste, ki so tudi teoretično vzdržne.
3 Avtorji smo diplomanti Pravne fakultete Univerze v Ljubljani, zato se ugotovitve v zvezi
s študijem prava v Sloveniji v prvi vrsti nanašajo na študij na Pravni fakulteti Univerze
v Ljubljani.
4 Iz predmetnika Pravne fakultete Univerze v Ljubljani za študij v prvem in drugem
semestru za leto 2018/2019, izhaja naslednja distribucija pedagoških ur (pri čemer
načrtno ne upoštevamo ur, predvidenih v kategoriji t.i. samostojnega dela študentov):
565 ur predavanj, 105 ur seminarjev in 230 ur vaj. Pretežni pretok informacij torej poteka
preko predavanj, ki največkrat potekajo po ex cathedra metodi. Glej: http://www.pf.uni-
lj.si/i-stopnja/redni-studij-7263/1-letnik/ (zadnji dostop: 9. 6. 2019).
36
dodano vrednost sodelovanja študentov na moot court tekmovanjih, zlasti
s področja človekovih pravic, ki, poleg mednarodnega javnega prava, pred-
stavlja najbolj razširjeno in relativno enakovredno razumljeno pravno po-
dročje, saj o tem specifičnem vidiku še ni bilo objavljenih v znanstveni li-
teraturi.
Zagovarjamo stališče, da bi bilo zaradi številnih pozitivnih eksterna-
lij smiselno študentska moot court tekmovanja še v večji meri vključiti v
študijske programe pravnih fakultet. Namen prispevka ni odrekanje velja-
ve in koristnosti tradicionalnim izobraževalnim procesom pri študiju pra-
va. Moot court tekmovanj ne vidimo kot njihov nadomestek, ampak kot
koristno (ob)študijsko udejstvovanje študentov, s pomočjo katerih le-ti ne
samo aplicirajo in preko dialektike izostrijo že pridobljeno znanje, ampak
preko diskurza usvojijo tudi nova pravna znanja. Hkrati zavračamo mne-
nje, da je edini »pravi« oziroma »kvalitetni« način študija prava tisti, ki
že spočetka ali pa v pretežni meri povezuje teorijo s prakso, in posledično
ustvarja »pravnika obrtnika«. Pravo je v svojem jedru humanistična disci-
plina, osnovna pravnikova metoda dela pa vrednostna. Namen moot court
tekmovanj ni privajanje študentov na »cehovsko obrtništvo«, ampak uče-
nje osnovnih parametrov pravnih metod mišljenja (dedukcij, redukcij) in
teorije.2
Študij prava v tujini in pri nas
Študij prava na ljubljanski pravni fakulteti3 pretežno4 temelji na ustaljeni
metodi podajanja znanja po tako imenovani ex cathedra metodi poučeva-
nja. Gre za metodo poučevanja, pri kateri predavatelj v predavalnici zna-
nje podaja enosmerno, običajno z malo ali nič interakcije s slušatelji. Uče-
nje preko dialektičnega odnosa med predavateljem ter slušatelji z uporabo
sokratične metode, kjer predavatelj deluje bolj kot usmerjevalnik različnih
mnenj (debate), je tej metodi tuje.
2 Ironično se v pravni praksi, po navadi pri pritožbeni presoji, največkrat pokaže, da so
(edine) pravilne in pravno vzdržne rešitve tiste, ki so tudi teoretično vzdržne.
3 Avtorji smo diplomanti Pravne fakultete Univerze v Ljubljani, zato se ugotovitve v zvezi
s študijem prava v Sloveniji v prvi vrsti nanašajo na študij na Pravni fakulteti Univerze
v Ljubljani.
4 Iz predmetnika Pravne fakultete Univerze v Ljubljani za študij v prvem in drugem
semestru za leto 2018/2019, izhaja naslednja distribucija pedagoških ur (pri čemer
načrtno ne upoštevamo ur, predvidenih v kategoriji t.i. samostojnega dela študentov):
565 ur predavanj, 105 ur seminarjev in 230 ur vaj. Pretežni pretok informacij torej poteka
preko predavanj, ki največkrat potekajo po ex cathedra metodi. Glej: http://www.pf.uni-
lj.si/i-stopnja/redni-studij-7263/1-letnik/ (zadnji dostop: 9. 6. 2019).
36