Page 25 - Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2019. Digitalna knjižnica, Dissertationes 37
P. 25
kritični odprti kurikul: pedagoške smernice za transformacijsko učenje
narodnih izkušenj in izmenjav, saj so bili šibki pri navajanju primerov dob-
rih praks. Enako kot njihovi projekti partnerji so tudi v Kriku emacipa-
cijsko in transformativno učenje opredeljevali prek preobražanja stališč in
mnenj in ne prek analitične kritike ter teoretskih premislekov.
Udeleženci FS iz Zavoda Bob so med primere dobrih praks navedli Bo-
alovo gledališče zatiranih in legislativno gledališče ter strukturiran dialog,
prakse, ki jih najpogosteje uporabljajo pri svojem delu. Navedli pa so tudi
nekatere druge prakse dialoga, participativnih in radikalnih učnih praks;
projekt Povej naprej Mladinskega centra Zagorje ob Savi, Men's shed ('moš-
ke delavnice') iz Avstralije ter Bobov projekt Mreža mlada ulica. Izpostavili
so tudi taborništvo, enoletna pripravniška usposabljanja, kot jih poznajo v
tujini, na splošno program PUM (projektno učenje mlajših odraslih) itn. Na
VCI pa so udeleženci FS izpostavili predvsem svoja partnerska sodelovanja:
Hitt Húsið – Center for Young People (Center za mlade, Reykjavik, Islandi-
ja), Erasmus+ program (EVS – Evropska prostovoljska služba), Global Kids
Inc. (Globalni otroci d.d., New York, ZDA). Obe organizaciji sta močno po
udarili metodologijo dela v omenjenih praksah, medvrstniško učenje, sve-
tovanje in mentorstvo. Vse tri organizacije so že bile vključene v številne
EVS projekte, tudi Krik, ki je koordinator EVS projektov v Skopju.
Spremembe v vrednotah in stališčih zaradi dela/delovanja
v organizaciji
V tem razdelku so predstavljene spremembe v vrednotah in stališčih, ki so
jih udeleženci FS identificirali kot spremembe, ki so jih bili deležni zara-
di svojega dela/delovanja v obravnavani organizaciji. Kot je bilo poudarje-
no že v metodologiji, so bile spremembe vrednot in stališč merjene dvak-
rat. Prvič so jih udeleženci FS identificirali sami in sicer tako, da so jih do
pet navedli na poseben list papirja. Drugič, ob koncu FS pa so prejeli tabelo
kazalnikov, kjer so na desetstopenjski Likertovi lestvici ocenili spremem-
bo, ki je nastopila zaradi dela v obravnavani organizaciji. Kot je razvidno
iz Tabele 1, so udeleženci FS doživljali pozitivne spremembe, kar odraža-
jo vrednosti povprečnega povišanja sprememb. Priložnostno učenje, po-
gosto nenamerno in nenačrtovano ter redko priznano ali ovrednoteno, ki
so ga udeleženci FS doživljali znotraj svojih organizacij, je močno vplivalo
na spremembe v njihovem znanju o ciljnih skupinah, obrobnih skupnostih
družbe, družbenem sistemu ter o potrebi za družbene spremembe. Kot po-
kaže ta razdelek, pa je močno vplivalo tudi na spremembo stališč in vred
not.
25
narodnih izkušenj in izmenjav, saj so bili šibki pri navajanju primerov dob-
rih praks. Enako kot njihovi projekti partnerji so tudi v Kriku emacipa-
cijsko in transformativno učenje opredeljevali prek preobražanja stališč in
mnenj in ne prek analitične kritike ter teoretskih premislekov.
Udeleženci FS iz Zavoda Bob so med primere dobrih praks navedli Bo-
alovo gledališče zatiranih in legislativno gledališče ter strukturiran dialog,
prakse, ki jih najpogosteje uporabljajo pri svojem delu. Navedli pa so tudi
nekatere druge prakse dialoga, participativnih in radikalnih učnih praks;
projekt Povej naprej Mladinskega centra Zagorje ob Savi, Men's shed ('moš-
ke delavnice') iz Avstralije ter Bobov projekt Mreža mlada ulica. Izpostavili
so tudi taborništvo, enoletna pripravniška usposabljanja, kot jih poznajo v
tujini, na splošno program PUM (projektno učenje mlajših odraslih) itn. Na
VCI pa so udeleženci FS izpostavili predvsem svoja partnerska sodelovanja:
Hitt Húsið – Center for Young People (Center za mlade, Reykjavik, Islandi-
ja), Erasmus+ program (EVS – Evropska prostovoljska služba), Global Kids
Inc. (Globalni otroci d.d., New York, ZDA). Obe organizaciji sta močno po
udarili metodologijo dela v omenjenih praksah, medvrstniško učenje, sve-
tovanje in mentorstvo. Vse tri organizacije so že bile vključene v številne
EVS projekte, tudi Krik, ki je koordinator EVS projektov v Skopju.
Spremembe v vrednotah in stališčih zaradi dela/delovanja
v organizaciji
V tem razdelku so predstavljene spremembe v vrednotah in stališčih, ki so
jih udeleženci FS identificirali kot spremembe, ki so jih bili deležni zara-
di svojega dela/delovanja v obravnavani organizaciji. Kot je bilo poudarje-
no že v metodologiji, so bile spremembe vrednot in stališč merjene dvak-
rat. Prvič so jih udeleženci FS identificirali sami in sicer tako, da so jih do
pet navedli na poseben list papirja. Drugič, ob koncu FS pa so prejeli tabelo
kazalnikov, kjer so na desetstopenjski Likertovi lestvici ocenili spremem-
bo, ki je nastopila zaradi dela v obravnavani organizaciji. Kot je razvidno
iz Tabele 1, so udeleženci FS doživljali pozitivne spremembe, kar odraža-
jo vrednosti povprečnega povišanja sprememb. Priložnostno učenje, po-
gosto nenamerno in nenačrtovano ter redko priznano ali ovrednoteno, ki
so ga udeleženci FS doživljali znotraj svojih organizacij, je močno vplivalo
na spremembe v njihovem znanju o ciljnih skupinah, obrobnih skupnostih
družbe, družbenem sistemu ter o potrebi za družbene spremembe. Kot po-
kaže ta razdelek, pa je močno vplivalo tudi na spremembo stališč in vred
not.
25