Page 79 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 79
Moralna vzgoja: reprodukcija družbe,
transmisija in razjasnjevanje vrednot

Moralna vzgoja se zdi dober primer za ponazoritev reprodukcije družbe.

Če Bourdieujeva sociologija reprodukcijo opredeli kot reprodukcijo druž-
benih neenakosti, ki ne more biti odkriti cilj družbenih institucij, »klasič-
na« sociologija reprodukcijo misli kot reprodukcijo družbe in s tem po-
vezano socializacijo. Pri tem gre za ponotranjenje družbenih norm, torej
za proces, ki se navezuje na področje moralne vzgoje. Vendar danes mo-
ralne vzgoje primarno ne razumemo v kontekstu vključevanja posamezni-
ka v družbo. Zdi se, da značilnosti sodobne družbe, kot sta pluralnost in
poudarek na posamezniku, ne dopuščata več, da bi bil poglavitni cilj mo-
ralne vzgoje ponotranjenje obstoječih družbenih norm, pravil in vrednot.
Vendar to ne priča o nerelevantnosti moralne vzgoje, temveč prej nakazu-
je težave z vprašanjem, kako v (post)moderni dobi misliti družbeno in od-
nos posameznika do njega. Odgovor na to vprašanje bomo začeli s predsta-
vitvijo nekaterih pogledov na razvoj moralne vzgoje.

Raymond Boudon študijo Déclin de la morale začne s prikazom sta-
lišč treh teoretikov, ki obravnavajo spremembe v statusu morale v sodob-
ni družbi. Bryan Wilson, Ulrich Beck in Anthony Giddens trdijo, da se je v
prehodu med industrijsko in postindustrijsko družbo zgodila pomembna
zareza, ki bistveno vpliva na status morale v sodobni družbi. Wilson tako
izpeljuje, da je »moralna socializacija« izgubila svoj pomen, vloge sveta dela
zahtevajo natančno delovno izvedbo, zato se »de-moralizirajo«. Naloge mo-
rale prevzamejo »tehnične oblike nadzora«, posledično pa javno delovanje

79
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84