Page 53 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 53
vloga didaktičnih napotkov pr i poučevanju filozofije

Na oblike dela pomislimo, ko poskušamo doseči boljše sodelovanje učen-
cev, ne pa zato, da bi spodbujali socialno učenje ali individualizirali pouk.
Vendar so vključeni vsi ti vidiki, ne glede na to, da je glede na organizacijo
pouka največkrat bistvena motivacija za odmik od tradicionalnega položa-
ja učitelja v razredu želja razviti globlje razumevanje pri dijakih.

Operativna struktura
Operativna struktura je načrt delitve dela med učiteljem in učenci, a se-
veda tudi načrt, kaj natančno bo naredil učitelj in kakšno ravnanje pri-
čakuje od učencev. Vprašanje po operativni strukturi se nanaša torej tudi
na to, kakšne oblike oziroma tipi poučevanja (učiteljevih dejanj) so pri-
merni. Meyer se izogne običajni dolgočasni razvrstitvi metod poučevanja,
tako da loči več ravni. V Didaktičnih modelih to naredi s strukturno lo-
giko pouka, ki vključuje cilje, vsebine, čas, socialne odnose in delovanje
(ravnanje) ter tem razsežnostim ustrezne strukture pouka. V Kaj je dober
pouk (Meyer, 2005: 75) pa govori o treh ravneh metodike: makro-, mezo- in
mikrometodiki.

Makrometodika vsebuje velike metodične oblike oziroma temeljne
oblike pouka, ki so svobodno delo (z visokim deležem samoorganizirajo-
čega se učenja), tradicionalni pouk (z visokim deležem učiteljevega vode-
nja), delo pri projektu (sodelovalni pouk z visokim deležem skupinskega
dela) in skupni pouk (proslave, sestanek razreda …).

Mezometodika se nanaša na razsežnosti metodičnega delovanja, ki
vključuje socialne oblike (plenum, skupinski pouk, delo v paru, individu-
alno delo), obrazce delovanja (predavanje, pripovedovanje, delo z besedi-
lom, disput, eksplikacija …) in faze učnega procesa (uvod-razdelava-ugo-
tavljanje rezultatov)1. Na to smo učitelji običajno pozorni pri načrtovanju
posamezne ure.

Mikrodinamika se nanaša na tehnike inscenacije: dajanje impulza, ču-
denje, provociranje, demonstracija, dramatizacija, modeliranje, prikazova-
nje …, in tako ustreza aktom poučevanja iz Didaktičnih modelov. Če po-
skusimo s hitro primerjavo obeh študij, vidimo, da v Didaktičnih modelih
operativno strukturo obravnava z dveh plati, notranje in zunanje. Zunanja
plat je povezana z »akti in oblikami poučevanja in učenja«, notranja pa z
»vzorci ravnanja«.

1 Kar sicer spada v časovno razporeditev, torej v procesno strukturo. Slednja ne meri
na tipe procesov, temveč na časovno organizacijo ure, se pravi na njen časovni potek.

53
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58