Page 56 - Marjan Šimenc, Prispevki k didaktiki filozofije/etike. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 36
P. 56
prispevki k didaktiki filozofije/etike

puščamo odprte, in dijakom prepuščamo, naj jih sami domislijo. A pre-
več odprtosti škodi, posebno tistim dijakom, ki hočejo več varnosti, goto-
vosti in navodil. Seveda se nam zdi, da je filozofija prav negotovost, dvom,
čudenje, da je torej prav, da se dijaki počutijo zgubljeni. A preveč izgublje-
nosti je neplodno. Nekatere stvari morajo preprosto razumeti in zdi se, da
filozofi pogosto ne naredimo dovolj, da bi vsi dijaki razumeli nekatere bi-
stvene reči. Seveda je to težko izpeljati tako, da ni dolgočasno za nekatere
in prezahtevno za druge. Vprašanje, kako narediti, da bodo vaje pomaga-
le k razumevanju, je bistveno. Nanj ni jasnega odgovora, a zdi se, da si tega
vprašanja nismo niti začeli postavljati. Eseji in pisne domače naloge k temu
nedvomno pomagajo, tudi na več načinov priti do istega poudarka poma-
ga, vendar učitelji nimamo na voljo dobrih vaj, ki bi pomagale utrditi zna-
nje in ga prenesti na druga področje.

Meyer opozarja na več ciljev vaj: avtomatizacija (utrjevanje, rutinizi-
ranje), povečanje kakovosti (poglabljanje) in transfer (uporaba na novih
področjih). Vidimo, da vaja ni samo ponotranjenje danega, temveč veča-
nje znanja, bodisi v globino bodisi z uporabo na novih področjih. Vaja je
delo z znanjem, je preoblikovanje znanja, ga aktivira in naredi delujočega v
naši praksi in naših strukturah vednosti. Ko z znanjem nekaj delamo, zna-
nje nekaj dela z nami in v nas. Dobro pripravljena vaja vključuje nova izku-
stva, ki se povežejo z znanjem, njegovo predelavo in sistematizacijo, upora-
bo in preverjanjem.

Vaje so v resnici strategije učenja, ki z različnimi tehnikami dela z zna-
njem omogočajo, da je to znanje v resnici usvojeno, predelano in uporab-
ljivo. Strategije elaboracije za abstraktne vsebine iščejo konkretne prime-
re, preoblikujejo trditve, postavljajo nasprotje trditvam, povezujejo novo
znanje s starim in ustvarjajo mreže. Strategija redukcije in organizacije
vzpostavlja povezave v gradivu, ki naj bi ga predelali. Gradivo se krči in
razširja, pomembno se loči od manj pomembnega, gradi se mreža in hie-
rarhija pojmov, gradivo se deli v manjše dele, ti pa se nato spet povezujejo.
Strategije preverjanja iščejo napake in jih odpravljajo, izmišljujejo se vpra-
šanja za preverjanje in nanja se odgovarja.

S tem bi se morali pri filozofiji bolj ukvarjati. Zlasti z dobrimi vpraša-
nji, dobrimi besedili za širitev pomena, s kritikami in pripravo dialoškega
prostora, ki omogoča osvetliti neko temo z več zornih kotov, z dobrimi pri-
meri, nasprotnimi, alternativnimi teorijami, mrežami pojmov, nasprotni-
mi pogledi, skratka z dodatno razdelavo, ki omogoča, da se obdelana snov
res poglobljeno razume in, predvsem, da jo na zadovoljivi ravni razumejo

56
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61