Page 671 - Fanika Krajnc-Vrečko in Jonatan Vinkler (ur.). 2010. Primož Trubar: Ta celi novi testament 1582, Zbrana dela Primoža Trubarja 6. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 671
moža Trubarja praktična, ne sistematična, čeprav je že Ena dolga predguvor
zelo zanimiv poskus sistematične teologije, kako naj bi na poljuden način razpletel
zapletene teološke probleme o opravičenju, ki je bilo med vsemi reformacijskimi
novostmi nedvomno glavno in osrednje vprašanje.
Trubar v Eni dolgi predguvori skuša sistematično – a na poljuden način – prikazati
zapletena teološka vprašanja, vendar pa v nemškem predgovoru k Ta pervi deil tiga
Noviga testamenta 1557, in sicer v sklepu nemškega predgovora, na najbolj strnjen
način izpove svojo antropologijo, ko pravi: »Skupaj s svojim edinim Sinom Jezusom
Kristusom in Svetim Duhom si ustvaril nebo in zemljo, angele in ljudi, ter vse živo na
zemlji. Rekel si: 'Tako zares kot živim, nočem, da grešnik umre, temveč da se spreobrne
in živi'. Prosimo te iz srca, usmili se nas, odpusti nam vse naše grehe, in bodi nam
milosten na vekomaj. Napravi nas pravične po tvojem sinu Jezusu Kristusu in njegovi
volji, katerega si iz neizmerne dobrote in modrosti poslal kot srednika in odrešenika.
Razsvetli naše duše in srca, napravi nas svete in vodi nas s Svetim Duhom. Obvaruj, širi
in obnavljaj svojo Cerkev ter duhovni red na tej zemlji, varuj ter ščiti jo pred oblastjo in
zvijačnostjo Goga in Magoga ter vsem zlom, za kar bomo večno z veliko hvaležnostjo
slavili tvojo veliko milost.«85 Trubarjev sklep nemškega predgovora je poljuden,
vendar sistematično antropološki: Trubar popolnoma zaupa Bogu Očetu, Stvarniku
nebes, zemlje in človeka, verjame v Božje usmiljenje, v odpuščanje grehov po Božjem
Sinu Jezusu Kristusu, ki je Srednik med Bogom in človekom ter njegov Odrešenik.
Bog, ki varuje in širi svojo Cerkev, varuje tudi red na zemlji. Ščiti jo pred nevarnostjo
Goga in Magoga ter tako človeku izkazuje svojo neskončno milost.
Ko smo si s Trubarjem že zastavili vprašanja: Od kod prihaja človek?, Kako biti
človek? in Kam vodi človekova pot?, moremo z njim skleniti, da človek prihaja
od Boga kot bitje, ustvarjeno po Božji podobi, kot moški in ženska, odgovorna za
svet okoli njiju. Kako biti človek? Vprašanje se navezuje na zadnje, saj je smisel v
zadnjem vprašanju. Če vodi pot preko opravičenja do zveličanja po Božjem Sinu
Jezusu Kristusu, mora človek, ki je grešen, živeti po veri in izpolnjevati vsa tista dela
do sočloveka, ki mu jih je namenil Bog v Svetem pismu. Sola fides – solus Christus
– sola scriptura: samo vera, samo Kristus more zveličati človeka, ki živi po Svetem
pismu. »Kristus je zanj začetek in konec vsega dogajanja, edina možna razumska
osvetlitev skrivnosti bivanja človeka v boju za božjo podobo v njem /…/ Če je Bog
Stvarnik stopil v ozadje in daje Trubarjeva teologija prednost drugi božji osebi,
je vendar poudarjena edinost treh božjih oseb, ki so 'ane moči inu česti'. Svetemu

85 O. Sakrausky, Primus Truber Deutsche Vorrede, 89–108.

671
   666   667   668   669   670   671   672   673   674   675   676