Page 63 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 63
retorični elementi pedagoškega diskurza
pri nekaterih temah potrebno dokazovanje, pri drugih pa ne /.../.«
(Inst. 3.5.2–3, prevod Matjaž Babič)
Ena izmed temeljnih nalog šole je izobraževanje, ki temelji na osva-
janju oz. sooblikovanju znanja. Kljub osredinjenosti pedagoškega proce-
sa na učenca in poudarjanju individualizacije pouka – dveh temeljnih iz-
hodiščih sodobnega izobraževanja – naj bi bilo posameznikovo znanje kot
eden od ciljev pouka čim objektivnejše, tj. neodvisno od konkretnih udele-
žencev pri pouku. Kaj to pomeni v kontekstu retorike? Vrnimo se k prime-
ru nepravilnih glagolov v angleščini. Če naj bi bili dokazi (logos) neodvisni
od konkretne retorične situacije, to pomeni, da naj bi bila tudi učna vsebina
o obliki, klasificiranju in rabi nepravilnih glagolov neodvisna od konkret-
ne šole, učitelja in učencev. Primer dobro argumentirane izjave učitelja je
npr. izjava48:
(3) »Glagol 'to go' boste v slovnicah našli opredeljen kot nepravilni
glagol, ker pretekle oblike in preteklega deležnika ne tvori po obi-
čajnem pravilu, to je s končnico '-ed'.«
V izjavi (3) je trditev, da je glagol »to go« nepravilen, utemeljena z obi-
čajnim pravilom (oz. z odstopanjem od pravila), ki velja za večino glagolov
(za »pravilne« glagole) in je tudi eksplicitno navedeno. Naveden je bistve-
ni del strokovno-znanstvenih razlag, ki so objavljene v različnih slovnicah
angleškega jezika. V razširjeni obliki bi uporabljeni argumentativni posto-
pek lahko zapisali takole:
(3') Običajno pravilo tvorbe pretekle oblike in preteklega deležni-
ka v angleščini (ki ga lahko najdete navedenega v slovnicah an-
gleškega jezika) je dodajanje končnice »-ed« na glagolsko osnovo.
Glagoli, ki ne sledijo temu pravilu, so (v slovnicah angleškega je-
zika) opredeljeni kot nepravilni glagoli.
Glagol »to go« pri tvorbi pretekle oblike in preteklega deležnika
ne sledi običajnemu pravilu.
> Glagol »to go« je nepravilen.
Če natančneje beremo oba primera, lahko v njiju prepoznamo tudi
element, ki argumentacijo v izjavi dopolnjuje z elementom verodostojnosti
48 Ta in vsi ostali primeri, ki ponazarjajo retorično perspektivo, so izmišljeni, in sicer
so oblikovani tako, da kar najbolje ponazarjajo izbrane retorične elemente.
63
pri nekaterih temah potrebno dokazovanje, pri drugih pa ne /.../.«
(Inst. 3.5.2–3, prevod Matjaž Babič)
Ena izmed temeljnih nalog šole je izobraževanje, ki temelji na osva-
janju oz. sooblikovanju znanja. Kljub osredinjenosti pedagoškega proce-
sa na učenca in poudarjanju individualizacije pouka – dveh temeljnih iz-
hodiščih sodobnega izobraževanja – naj bi bilo posameznikovo znanje kot
eden od ciljev pouka čim objektivnejše, tj. neodvisno od konkretnih udele-
žencev pri pouku. Kaj to pomeni v kontekstu retorike? Vrnimo se k prime-
ru nepravilnih glagolov v angleščini. Če naj bi bili dokazi (logos) neodvisni
od konkretne retorične situacije, to pomeni, da naj bi bila tudi učna vsebina
o obliki, klasificiranju in rabi nepravilnih glagolov neodvisna od konkret-
ne šole, učitelja in učencev. Primer dobro argumentirane izjave učitelja je
npr. izjava48:
(3) »Glagol 'to go' boste v slovnicah našli opredeljen kot nepravilni
glagol, ker pretekle oblike in preteklega deležnika ne tvori po obi-
čajnem pravilu, to je s končnico '-ed'.«
V izjavi (3) je trditev, da je glagol »to go« nepravilen, utemeljena z obi-
čajnim pravilom (oz. z odstopanjem od pravila), ki velja za večino glagolov
(za »pravilne« glagole) in je tudi eksplicitno navedeno. Naveden je bistve-
ni del strokovno-znanstvenih razlag, ki so objavljene v različnih slovnicah
angleškega jezika. V razširjeni obliki bi uporabljeni argumentativni posto-
pek lahko zapisali takole:
(3') Običajno pravilo tvorbe pretekle oblike in preteklega deležni-
ka v angleščini (ki ga lahko najdete navedenega v slovnicah an-
gleškega jezika) je dodajanje končnice »-ed« na glagolsko osnovo.
Glagoli, ki ne sledijo temu pravilu, so (v slovnicah angleškega je-
zika) opredeljeni kot nepravilni glagoli.
Glagol »to go« pri tvorbi pretekle oblike in preteklega deležnika
ne sledi običajnemu pravilu.
> Glagol »to go« je nepravilen.
Če natančneje beremo oba primera, lahko v njiju prepoznamo tudi
element, ki argumentacijo v izjavi dopolnjuje z elementom verodostojnosti
48 Ta in vsi ostali primeri, ki ponazarjajo retorično perspektivo, so izmišljeni, in sicer
so oblikovani tako, da kar najbolje ponazarjajo izbrane retorične elemente.
63