Page 238 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 238
»učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza

enak Hamblinovemu (kot bomo videli v nadaljevanju): v logiki (kot v for-
malno konstruiranem sistemu) je preprosto reči, kaj je resnično in kaj ne-
resnično, v vsakdanjem življenju in vsakodnevni uporabi jezika pa je to
precej bolj zapleteno in manj očitno.

Tule so Austinovi argumenti za to »relativizacijo«:
»Recimo, da soočimo 'Francija je šesterokotna' z dejstvi, v tem pri-

meru, domnevam, s Francijo, je to resnično ali neresnično? No, če
hočete, kolikor toliko; seveda mi je jasno, kaj mislite, ko rečete,
da je za nekatere namene in smotre resnično. Za kakšnega vrhov-
nega generala je morda dovolj dobro, ne pa za geografa. 'Sicer je
precej približno,' bi morali reči, 'a za približno trditev je kar dob-
ro.' Ampak potem kdo reče: 'Toda ali je resnično ali neresnično?
Ne zanima me, ali je približno ali ne; seveda je približno, vendar
mora biti resnično ali neresnično – saj je trditev, ne?' Kako naj od-
govorimo na vprašanje, je res ali ni res, da je Francija šesteroko-
tna? Je kratko malo približno, in to je pravilen in dokončen odgovor
na vprašanje o razmerju med 'Francija je šesterokotna' in Francijo.
Opis je približen; ni resničen ali neresničen.« (Austin, 1990: 123,
prevod Bogdan Lešnik, poudarili avtorji)

Resnično, neresnično ali (kratko malo) približno
Trditve oz. izjave torej ne morejo biti zgolj resnične ali neresnične, saj obsta-
ja (ali bi vsaj moralo obstajati) stopnjevanje med tem, kaj je resnično, in
tem, kaj je neresnično, med 1 in 0. Tisto, kar v vsakodnevni komunikaciji
govorimo, je lahko bolj ali manj resnično, resnično do (določene) mere ali
natančneje: resnično za določene namene in smotre. Tako kot je »Francija
je šesterokotna« približen opis, enako velja npr. tudi za »Francija je deže-
la dobrih vin« ali »Francija je dežela zrelih sirov«. Vendar pa te izjave niso
resnične (ali neresnične) v nobenem formalnem (tj. logičnem) smislu izra-
za: izjavitelj mora imeti za njihovo izrekanje utemeljene (posebne) razloge
in poseben (ustrezno usmerjen) namen.

To pa nas pripelje do pomembnega dela te razprave, do vprašanja
uokvirjanja.
»/K/ar velja za resnično v šolskem učbeniku, ne velja za resnič-

no v zgodovinski raziskavi. Preudarite konstativ 'Lord Raglan
je zmagal v bitki pri Almi' in se pri tem spomnite, da je bitka
pri Almi zgleden primer bitke vojakov, saj ukazi Lorda Raglana

238
   233   234   235   236   237   238   239   240   241   242   243