Page 149 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 149
argumentiranost kot konstitutivni element pedagoškega diskurza
pravili, ki so potrebna za programiranje računalnika, saj je člo-
veška ustvarjalnost intuitivna in izvirna.«
Če si skušamo pomagati z napotki o tem, kako v besedilu prepoznamo
in (raz)ločimo sklepe ter argumente, potem moramo najprej poiskati ar-
gumentativne indikatorje, ki bi utegnili nakazovati, kaj je argument in kaj
sklep. Veznik saj nam je pri tem v precejšnjo pomoč, saj tipično vpeljuje ar-
gumente. Opraviti imamo torej s sklepom:
(62)1 Človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna
za programiranje računalnika,
ki ga podpira argument
(62)2 Človeška ustvarjalnost je intuitivna in izvirna.
Šele oba skupaj pa tvorita argument za sklep
(62)3 Računalnik ne more v vsem posnemati ustvarjalnih proce-
sov človeškega razuma.
In kako vemo, da je izjava (62)3 sklep in ne morda argument (dilema,
s katero se najpogosteje soočamo)? Pogledati moramo, kaj (in kako) je re-
čeno v posameznih argumentih (trditvah): česar ni v argumentih, tega na-
mreč tudi v sklepu ne more biti. (62)3 je trditev, ki sama zase ne navaja ni-
kakršnih argumentov. Isto velja za (62)1. Trditvi (62)3 in (62)1 tako tudi ena
drugi ne moreta biti argument ali sklep. Če pa vemo, da (62)2 podpira (62)1,
da namreč človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna za
programiranje računalnika, ker je človeška ustvarjalnost intuitivna in iz-
virna, in če vemo (vidimo oz. znamo opaziti), da (62)3 govori tako o člove-
škem razumu in človeški ustvarjalnosti kot tudi o računalnikih, potem je
jasno, da lahko le trditev (62)1, podprta s trditvijo (62)2, nastopa kot argu-
ment za sklep (62)3. Ali se s trditvami tudi sami strinjamo, je povsem drug
problem, o katerem bomo govorili v nadaljevanju.
Argumentacijo torej lahko končno standardiziramo:
(62')
1. Človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna za
programiranje računalnika (argument-sklep).
1a Človeška ustvarjalnost je intuitivna in izvirna (podargument).
Torej:
149
pravili, ki so potrebna za programiranje računalnika, saj je člo-
veška ustvarjalnost intuitivna in izvirna.«
Če si skušamo pomagati z napotki o tem, kako v besedilu prepoznamo
in (raz)ločimo sklepe ter argumente, potem moramo najprej poiskati ar-
gumentativne indikatorje, ki bi utegnili nakazovati, kaj je argument in kaj
sklep. Veznik saj nam je pri tem v precejšnjo pomoč, saj tipično vpeljuje ar-
gumente. Opraviti imamo torej s sklepom:
(62)1 Človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna
za programiranje računalnika,
ki ga podpira argument
(62)2 Človeška ustvarjalnost je intuitivna in izvirna.
Šele oba skupaj pa tvorita argument za sklep
(62)3 Računalnik ne more v vsem posnemati ustvarjalnih proce-
sov človeškega razuma.
In kako vemo, da je izjava (62)3 sklep in ne morda argument (dilema,
s katero se najpogosteje soočamo)? Pogledati moramo, kaj (in kako) je re-
čeno v posameznih argumentih (trditvah): česar ni v argumentih, tega na-
mreč tudi v sklepu ne more biti. (62)3 je trditev, ki sama zase ne navaja ni-
kakršnih argumentov. Isto velja za (62)1. Trditvi (62)3 in (62)1 tako tudi ena
drugi ne moreta biti argument ali sklep. Če pa vemo, da (62)2 podpira (62)1,
da namreč človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna za
programiranje računalnika, ker je človeška ustvarjalnost intuitivna in iz-
virna, in če vemo (vidimo oz. znamo opaziti), da (62)3 govori tako o člove-
škem razumu in človeški ustvarjalnosti kot tudi o računalnikih, potem je
jasno, da lahko le trditev (62)1, podprta s trditvijo (62)2, nastopa kot argu-
ment za sklep (62)3. Ali se s trditvami tudi sami strinjamo, je povsem drug
problem, o katerem bomo govorili v nadaljevanju.
Argumentacijo torej lahko končno standardiziramo:
(62')
1. Človeški razum ne ustvarja v skladu s pravili, ki so potrebna za
programiranje računalnika (argument-sklep).
1a Človeška ustvarjalnost je intuitivna in izvirna (podargument).
Torej:
149