Page 121 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 121
orična analiza pedagoškega diskurza

Obvladovanje posredovanja negativnega odgovora je zelo pomembno
za uspešno komunikacijo med učitelji in učenci, saj je povratna informacija
o kakovosti obvladovanja novega znanja temeljna za nemoten proces uče-
nja, hkrati pa v sebi nosi potencial demotivacije. Čeprav je specifičnost pe-
dagoškega konteksta ta, da je učitelj postavljen v položaj, da lahko in mora
učence nedvoumno opozarjati na napake, kar naj bi zmanjševalo siceršnjo
moč ogrožanja teh dejanj, ta vendarle še vedno vsebujejo potencial ogro-
žanja integritete, ki ga je mogoče obvladovati (preprečevati ali realizira-
ti do različnih stopenj) z izborom jezikovnih strategij oblikovanja sporo-
čil. Na tem mestu bomo navedli nekaj konkretnih primerov spoprijemanja
z vprašanjem: kako učencu nedvoumno posredovati negativno informacijo
o njegovem znanju in pri tem ne zmanjšati njegove prizadevnosti za nadalj-
nje delo? Oglejmo si izsek komunikacije11 med učiteljico (U) in učenci (X1,
X2, X3) osmega razreda pri pouku matematike na neki ljubljanski osnov-
ni šoli. Učenci so narisali dve daljici, dolgi 9 in 6 cm. Učiteljica je postavila
dve vprašanji: Za koliko je prva daljica daljša od druge? Kolikokrat je prva
daljica daljša od druge? Eden od učencev je na drugo vprašanje odgovoril
z 1,5-krat, učiteljica pa je ostale vprašala, če se strinjajo. Eden od učencev je
nemudoma odgovoril pritrdilno.

(38) 1 U: Kako pa tako suvereno reče ja (po imenu pokliče učenko
X1)? …

Kako pa tako suvereno reče ja … kaj misliš, kako neki je prišel do
rezultata, to bi rada vedela?

2 X1: Ja, k je v bistvu, am, je eno, kako bi rekla, za eno tisto, za eno
to dolžino pa še za pol te dolžine … To je vse ena cela ena polovi-
ca /…

3 U: /Sej se … strinjam se s
tabo, v redu razmišljaš, sam s katero računsko operacijo (se obrne
k drugemu učencu)?

4 X2: Ja, ker smo rekl prej, da je 3 centimetre … razlika med
/njimi …

5 U: /Mhm

11 Uporabljen je zelo poenostavljen način transkripcije govora (tehnike, ki je bila raz-
vita za potrebe konverzacijske analize), ki vključuje zgolj:

… premor,
( ) opombe transkriptorja,
[ xyz
[ abc sočasen govor oz. prekinitev sogovorca.

121
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126