Page 103 - Igor Ž. Žagar, Janja Žmavc in Barbara Domajnko. ?? »Učitelj kot retorik«: retorično-argumentativni vidiki pedagoškega diskurza. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 35.
P. 103
retorična analiza pedagoškega diskurza

neomejenost njegove pravice do svobodnega gibanja. Očitek, da je zato »iz-
dajalec«, pa ogroža sogovorčevo pozitivno integriteto, zglednost in odobra-
vanje kvalitete njegove osebnosti. Glede na oba identificirana vidika posa-
meznikove samopodobe in v povezavi s potencialom ogrožanja lahko kot
bistvena za teorijo Brownove in Levinsona (1987) izpostavimo naslednja te-
oretična izhodišča:

- posameznikova integriteta je občutljiva v pozitivnem in negativ-
nem vidiku;

- izjave lahko pojmujemo kot govorno dejavnost, ki lahko v pozi-
tivnem, negativnem ali obeh vidikih (vsaj potencialno) ogrožajo
posameznikovo integriteto;

- obstajajo jezikovne strategije, s katerimi se da omiliti potencialno
stopnjo/moč ogrožanja, in sicer so to strategije, s katerimi lahko
izražamo spoštovanje integritete sogovorca.
Če bi bili učenci iz primera (8') npr. (vnaprej) prepričani v kredibilnost

osebnosti odsotnega sošolca oz. v upravičenost njegove odsotnosti, bi svoje
potencialno ogrožujoče vprašanje verjetno oblikovali drugače, npr.:

(8'') »Hej, stari, kje si bil pa prvo uro?«
Izjava (8'') se prav tako nanaša na sogovorčevo odsotnost, vendar je
oblikovana na način, ki zmanjšuje stopnjo ogrožanja sogovorčeve pozitiv-
ne in negativne integritete (analizo bomo poglobili v naslednjem razdelku).
Druga predpostavka o posamezniku se nanaša na univerzalno posa-
meznikovo sposobnost, in sicer na sposobnost racionalne presoje, natančne-
je na praktično sklepanje. Na tem mestu se ne bomo poglabljali v natančno
razčlenitev te vrste sklepanja. Povejmo le, da gre za racionalno presojo in iz-
bor sredstev (generiranje jezikovnih strategij) za zadovoljitev komunikacij-
skega cilja. Racionalna presoja te vrste temelji na sklepanju v obratni smeri,
kot ga določa formalnologično sklepanje: gre za sklepanje iz cilja k strategi-
jam, s katerimi bi lahko zadovoljili ta cilj.
Tretji sklop predpostavk o posamezniku lahko razumemo kot izhaja-
joč iz prvih dveh. Brown in Levinson (1987) sta prepričana, da med govor-
ci obstaja vzajemna vednost o občutljivosti integritete, vzajemna vednost o
sposobnosti racionalne presoje in skupni interes o vzdrževanju/spoštovanju/
neogrožanju integritete kot pogoju za sodelovanje. Od te predpostavke ni
odvisen le izbor, temveč hkrati tudi prepoznavanje vljudnostnih strategij,
torej razumevanje sogovorca. Nenazadnje integriteto posameznika določa

103
   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108