Page 60 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 60
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju

ter k dejavnemu vključevanju učencev v družbeno življenje. Med njimi iz-
postavimo naslednje: premagovanje predsodkov do drugih in drugačnih;
univerzalne in nedeljive človekove in otrokove pravice; politična ureditev,
družbena načela in pravila javnega in političnega življenja v demokratični,
pravni in socialni državi Sloveniji ter politična, domovinska in državljan-
ska kultura in etika. Po našem mnenju je to predmet, ki najbolj neposred-
no naslavlja vsebine patriotizma, etnocentrizma ter medkulturnosti in ki
tako glede na svoje opredelitve, splošne in operativne cilje in vsebine ter
standarde znanja odpira največ možnosti in prostora za posredovanje kon-
troverzne teme patriotizma in potencialno njegovega problematičnega raz-
merja z nacionalizmom oz. etnocentrizmom ter učence spodbuja k samo-
stojnemu premišljevanju o teh temah.

Če nam ti koncepti predstavljajo tri glavne ključne besede v naši ana-
lizi izbranih učnih načrtov, ugotovimo, da je v učnem načrtu DDVE za 7.
razred, ki obsega štiri vsebinske sklope, omenjen samo patriotizem in še
ta samo enkrat. Dva vsebinska sklopa sta eksplicitno vezana na Republiko
Slovenijo: Skupnost državljanov RS in Slovenija je utemeljena na človeko-
vih pravicah. Za nas najbolj relevanten vsebinski poudarek je v sklopu o na-
rodni pripadnosti, državljanstvu in patriotizmu, katerega cilj je, da učenci
»razvijejo spodobnost razlikovanja med narodno in državljansko identite-
to« in »pozitiven odnos do svoje državljanske skupnosti ter razumejo po-
jem državljanstva za posameznika« (Učni načrt DDVE, 2011: 9). Tretji sklop
– Verovanje, verstva in država – se ukvarja s položajem verskih skupnos-
ti v RS in velikimi svetovnimi verstvi, medtem ko so povezovanje skupnih
značilnosti teh verstev in iskanje razlik med njimi ter informiranje o sode-
lovanju in konflikti med verstvi uvrščeni med t. i. izbirna znanja in ne ob-
vezna. Četrti vsebinski sklop – Posameznik, skupnosti, država, ki se ukvarja
z vprašanjem identitete, razlik (osebnostnih, socialnih, narodnostih, ver-
skih idr.) in pripadnosti posameznika različnim skupinam in skupnostim,
se tako vsebinsko kot v svojih operativnih ciljih med drugim neposredno
dotika tudi narodne in državljanske identitete, naroda, države in domovi-
ne ter stereotipov in predsodkov o »drugih in drugačnih« ter kritičnega od-
nosa do njih. Učenci naj bi torej razvili sposobnost za proučevanje razlik v
skupnosti in med njimi (npr. razlikovanje med narodom, domovino in dr-
žavo) ter razumeli tudi pomen strpnosti, medsebojnega spoštovanja, dialo-
ga in solidarnosti v skupnosti, ki omogočajo sodelovanje in mirno reševa-
nje konfliktov ter kulturo sobivanja (Učni načrt DDVE, 2011: 8).

60
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65