Page 59 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 59
patr iotizem v izobr aževanju med etnocentr izmom in medkultur no občutljivostjo

Tudi v slovenskem prostoru razpolagamo s konstruktivnimi raziska-
vami na temo medkulturnosti in izobraževanja. Marijanca Ajša Vižintin
(2017) je razvila model medkulturne vzgoje in izobraževanja, v katerem je
vključenih sedem kriterijev za učinkovitejše in uspešnejše vključevanje ot-
rok priseljencev: medkulturnost kot pedagoško-didaktično načelo kot eno
od osnovnih meril za presojo kakovosti šolskega sistema na ravni celot-
nega vzgojno-izobraževalnega sistema; sistemska podpora pri vključevanju
otrok priseljencev na temelju zakonodajnih možnosti, učitelji z razvijajo-
čo se medkulturno zmožnostjo v okviru stalnega usposabljanja, sodelova-
nja pri projektih in izmenjevanja dobrih praks ter aktivnega odzivanja na
predsodke in diskriminacijo v svojem (šolskem) okolju; razvoj zavedanja o
večkulturni družbi pri vseh učnih predmetih in s kritično obravnavo ob-
stoječega učnega gradiva ter primerov sistemske, prikrite diskriminacije v
njem in v šolskem vsakdanu; medkulturni dialog na šoli s pripravo med-
kulturnih učnih ur in prireditev, podpiranjem pouka maternega jezika in
kulture otrok priseljencev; sodelovanje s (starši) priseljenci in sodelovanje
z lokalno skupnostjo.

V naslednjem poglavju pa bomo pogledali, koliko in na kakšen način
izbrani učni načrti v slovenskih osnovnih šolah operirajo z vsebinami pa-
triotizma, etnocentrizma in medkulturnosti in razmerji med njimi.

Učni načrti z vidika patriotskih, etnocentričnih
in medkulturnih vsebin
Za namene naše raziskave, ki metodološko temelji na analizi vsebine in te-
kstualni analizi, smo izbrali učne načrte iz šolskega leta 2017/18 po našem
mnenju dveh vsebinsko najbolj komplementarnih osnovnošolskih predme-
tov, ki se ukvarjata z omenjenim razmerjem patriotizem−etnocentrizem−
medkulturna občutjivost, to sta Državljanska in domovinska vzgoja ter eti-
ka, ki se poučuje v 7. in 8. razredu, in Družba, ki se poučuje v 4. in 5. razredu
slovenskih osnovnih šol.

Državljanska in domovinska vzgoja ter etika
Predmet Državljanska in domovinska vzgoja ter etika (DDVE) je obvezni
predmet izobraževalnega programa v 7. in 8. razredu in je »sestavni del
osnovnošolskega družboslovnega in humanističnega izobraževanja« (Učni
načrt DDVE, 2011: 5). Predmet učencem posreduje enajst temeljnih znanj,
ki naj bi prispevala k razvoju politične pismenosti in kritičnega mišljenja

59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64