Page 276 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. ▪︎ Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2018. Digitalna knjižnica, Dissertationes 26
P. 276
r aziskovanje v vzgoji in izobr aževanju

Martina Mejak
Osnovnošolski literarni kanon ali kaj smo brali/beremo
v šoli
Razprave o literarnem kanonu so v zadnjih desetletjih eno osrednjih zani-
manj literarne vede. Kanonski avtorji so v literarni vedi zabeleženi kot tis-
ti avtorji (s svojimi deli), ki tvorijo jedro literarnega kanona. Literarni ka-
non in šolski literarni kanon se le delno prekrivata, prekrivanje poteka v
točki jedra literarnega kanona. Šolski literarni kanon, ki je razumljen širše
kot pojem literarni klasiki, saj vključuje tudi sociološki vidik – vlogo insti-
tucij in predvsem vzgojno-izobraževalnega sistema, je eden izmed vzvodov
za oblikovanje kulturnega spomina in je pomemben družbenopovezoval-
ni element. Na oblikovanje šolskega literarnega kanona vpliva več dejavni-
kov (spoznanja in vrednotenje literarne kritike in literarne zgodovine, di-
daktika književnosti, izbor del iz tujih književnosti, recepcija bralcev ter
sestavljavci beril). V pričujoči razpravi, ki temelji na izsledkih doktorske di-
sertacije (Mejak, 2017), bodo predstavljeni avtorji in dela v berilih, ki so jih
uporabljali učenci v višjih razredih osnovne šole oz. drugih oblikah izobra-
ževanja (meščanska šola, nižja gimnazija), stari do 14 oz. 15 let, v zadnjem
razdobju Avstro-Ogrske, Kraljevine SHS oz. Jugoslavije, povojne Jugoslavi-
je (SFRJ) in Republike Slovenije. Obenem bo izpostavljen eden izmed de-
javnikov šolske literarne kanonizacije, in sicer avtorji beril, ki bodo pred-
stavljeni glede na izobrazbo in delovne izkušnje v vzgojno-izobraževalnem
sistemu.
Ključne besede: literarni kanon, berilo, osnovna šola, pouk slovenščine, di-
daktika književnosti
Elementary school literary canon
or What we read at school
Debates about the literary canon have been one of the central issues of li-
terary science in recent decades. Canonical authors (with their works) are
defined as those authors that form the core of the literary canon in literary
science. The literary canon and the school literary canon overlap only par-
tially, the overlap taking place at the core of the literary canon. The scho-
ol literary canon, broadly understood as the notion of literary classics, sin-
ce it also includes a sociological aspect – the role of institutions and, above
all, the educational system, is one of the mechanisms for the creation of cul-
tural memory and is an important social integration element. The develo-
pment of a school literary canon is influenced by several factors (cognition
and evaluation of literary criticism and literary history, didactics of litera-

276
   271   272   273   274   275   276   277   278   279   280   281