Page 99 - Štrajn, Darko. 2018. Vzgoja družbe. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 99
Družbena reforma je šolska reforma 97

ki so bili v prejšnjem režimu opredeljeni z najbolj manifestno ideologizira-
nostjo. Čeprav so bile te spremembe površne in same na sebi niso pomeni-
le obsežnejše šolske reforme, pa jih vseeno ne kaže podcenjevati, vsaj ne kot
pohvalnega prvega koraka v demokracijo na šolskem področju. Na drugi
strani pa tudi ne kaže podcenjevati ugotovljenega dejstva, da po izobraže-
valni plati »socialistične šole« niso bile inferiorne v primerjavi z zahodni-
mi, ampak so jih po kakovosti znanja v marsikaterem pogledu tudi prese-
gale, o čemer bomo nekaj več zapisali kasneje.

Spoznanja, ki jih pogosto navaja že citirani T. Husen v soglasju s šte-
vilnimi drugimi eksperti, ki so se kdaj srečali z večjo ali manjšo šolsko re-
formo, so očitno aksiomatična. Gre namreč za to, da ima šola kot instituci-
ja svojo inercijo, in vsak poskus hitre spremembe, kljub dobrim namenom,
praviloma povzroči škodo njenemu delovanju. Preplet političnih in social-
nih tenzij, konfuznih učinkov razpada ideologije, nejasnosti pravnih raz-
merij itn. vsekakor otežuje proces odločanja o spremembah v šolstvu, še
zlasti tudi zato, ker teh sprememb ni mogoče uveljavljati zgolj v skladu s
programom najmočnejše politične stranke, ampak se morajo skladati s tež-
ko ugotovljivim občim interesom. Kar zadeva spekter znanj, ki naj bi jih
šola posredovala, stvari niti niso tako zelo problematične, saj gre na veči-
ni področij za dileme glede najustreznejših metod pouka, obsega posame-
znih predmetov na določenih stopnjah izobraževanja, za nestrinjanja o po-
membnosti posameznih predmetov itn., vse to pa se vendarle zdi na kon-
cu koncev, kljub težavnosti posameznih problemov, rešljivo s strokovnimi
dogovori.

Če spregovorimo konkretno o Sloveniji, je z njenim vključevanjem v
mednarodne primerjalne študije znanja mogoče ugotavljati ravni učinkov
izobraževanja in precizirati standarde znanja.17 Najbolj simptomatično pa
se neusklajenost različnih zahtev na račun šolstva kaže prav v protislov-
nostih diskurza o njegovem vzgojnem poslanstvu, za katerim kajpak lahko
slutimo nasprotja ideološke in politične narave. Že v »prejšnjem režimu«
sprožena dolgotrajna polemika proti vzgojnemu principu kot prevladujo-
čemu principu šolstva, ki je še posebej prizadel družboslovne discipline z
redukcijo le-teh na pouk samoupravljanja in marksizma, kot kaže, ni pre-
prečila ponovnega množenja zahtev po vzgoji v šoli, le da je tokrat vir teh

17 V Sloveniji smo na tem področju preko Pedagoškega inštituta vključeni v takšne projekte v
okviru IEA in PISA (dveh tudi tekmujočih povezav, ki organizirata sinhrono udeležbo velike-
ga števila držav v testih znanja predvsem na nižjih stopnjah šolanja). Ti testi so že pokazali, da
so vsaj na ravni osnovnega šolstva rezultati primerljivi s tistimi v visoko razvitih državah. Manj
bleščeče znanje naših otrok pri matematiki »kompenzirajo« visoke uvrstitve npr. na področju
pisne artikuliranosti in geografije.
   94   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104