Page 63 - Štrajn, Darko. 2018. Vzgoja družbe. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 63
jekt in 61
objekt etike
v znanosti

Nadaljujmo s paradoksaliko še na drugi ravni, na kateri se nam pri-
kaže problematika funkcioniranja pojma resnice glede na znanost
in razsežnosti dejavnika etike, ki razsredišči vsakršno prepričanje o »eni
resnici« ali o resnici kot učinku ujemanja med zaznavo in objektom, kakr-
šno zagovarjajo teorije korespondence. Znana zgodba iz antične Grčije iz
obdobja sofistične filozofije pripoveduje o Protagori, učitelju govorništva,
ki je z učencem Evatlijem sklenil pogodbo, da mu bo plačal določeno vso-
to denarja, če bo dobil svojo prvo razpravo na sodišču. Če jo bo izgubil, pa
bo to vsoto denarja učitelj plačal učencu. Nato Evatlij ni nastopil v nobeni
pravdi, pa ga je zato Protagora tožil. zahtevajoč svoj honorar. Evatlij je na
učiteljevo tožbo odgovoril takole: »Če dobim to tožbo, mi ni treba plača-
ti, kajti sodba je proti tebi. Če pa sodbo izgubim, mi prav tako ni treba nič
plačati, kajti po najini pogodbi bi moral plačati samo, ko dobim svojo prvo
pravdo.« Kakorkoli preobračamo različne kombinacije, se kaže, da je pri-
mer nerešljiv in gre potemtakem za enega od paradoksov, kakršnih so v sta-
ri Grčiji veliko razvili v različnih inačicah.1 Toda v zadevnem primeru gre
še za nekaj drugega, kar vsebuje aktualno poanto. Sofisti so bili v antičnem
kontekstu namreč prvi filozofi – kar je v tistih časih bilo podobno temu,
kar so danes znanstveniki in intelektualci nasploh –, ki so znanje in spret-

1 To zgodbo so ponavljali mnogi filozofi in pisci drugih intelektualnih žanrov v praktično vseh
obdobjih zgodovine filozofije, a najpogosteje niti ne omenjajo imen učitelja in učenca, pa tudi
ne vira, kjer so našli zgodbo. Zdi pa se, da je edini vir, sicer zanimivo, a tudi nekoliko vprašljivo
delo Diogena Laertskega o »Življenjih in mišljenju znamenitih filozofov«. Poleg mnogih dru-
gih strani na svetovnem spletu najdemo zadevno zgodbo tudi na straneh, kjer je objavljen angle-
ški prevod omenjenega besedila (http://classicpersuasion.org/pw/diogenes/dlprotagoras.htm).
   58   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68