Page 36 - Štrajn, Darko. 2018. Vzgoja družbe. Ljubljana: Pedagoški inštitut.
P. 36
Vzgoja družbe
koč univerzalen pojav. Ko v tem kontekstu govorimo o ideologiji, se seveda
sklicujemo na širši pomen tega pojma. Če se sklicujemo na eno od razme-
roma novejših določitev pojma ideologije v inačici Terryja Eagletona, gre
za »skupek vrednot, predstav in verovanj, ki, udejanjeni v določenih mate-
rialnih aparatih, jamčijo za tista spregledovanja ‚realnega‘, ki prispevajo k
reprodukciji vladajočih družbenih odnosov«.10 Model ideologije, kakršne-
ga lahko razberemo iz tega, nam potemtakem pojasnjuje tudi zgoraj obrav-
navani slovenski primer. Poudarjanje ogroženosti družine je, med drugim,
dokaj očitna gesta premestitve pomena dejstva, da je pravzaprav ogrožena
vsa družba spričo ekonomske negotovosti, bolj fiktivnega kot realnega bo-
hotenja korupcije in sledi roparske ekonomije, ki je bila neizbežna tudi v
Sloveniji. Toda v Sloveniji vendarle ni bilo tako anarhičnih razmer propa-
da starega sistema in neizoblikovanosti novega kot v vrsti drugih nekdanjih
socialističnih dežel. A vrnimo se k vprašanjem, ki nas tu zanimajo.
Na splošno sprejeta forma družine v tako imenovanem civiliziranem
zahodnem svetu kot institucije na nejasni meji med politično državo in
civilno družbo je v historičnem pogledu ozko povezana z nastajanjem in
razvojem meščanske družbe, kar pomeni, da je bila v vsem tem obdobju
hkrati pravno regulirana in cerkveno posvečena, hkrati zavezana etno-
loško opisljivim kulturnim tradicijam in ideološkim adaptacijam nujnih
sprememb njenih značilnosti glede na spreminjanje materialnih razmer.
Pogled na pozitivne utemeljitvene postavke v meščanskih filozofijah 18.
in 19. stol. opozarja na povezanost pojmovanja družine s pojmom svobode,
utemeljenim v razumevanju svobodne privatne lastnine. Pri tem ne kaže
spregledati, da je bila ideja meščanske družine vpeljana na način idejnega
spopada, da je torej meščanska filozofija s svojimi vrhunskimi predstavni-
ki utemeljila družino tako, da je terjala njeno prilagoditev novemu družbe-
nemu redu. John Locke je tako, denimo, svoje pojmovanje družine vpeljal
s polemiko proti “Patriarchiji” Roberta Filmerja, ki je zagovarjal popolno
oblast očeta kot preneseno suverenost monarha na – kot bi rekli danes –
mikroraven. Locke temu stališču ugovarja najprej z nujnostjo, da del obla-
sti v družini pripada tudi materi, in nato s stališčem, da je očetova oblast
omejena na obdobje, v katerem otroci dosežejo sposobnost za prakticiranje
tiste svobode, ki pripada vsakemu odraslemu državljanu. To, da otroci spo-
štujejo starše, pa jamči lastnina, ki naj bi jo otroci dedovali.11 Polemični ele-
ment ni tuj niti nemški klasični filozofiji, ki s Kantovo praktično filozofi-
jo vpelje družino v sfero naravnopravne družbene pogodbe, kar vsaj poten-

10 Terry Eagleton, The significance of Theory, Oxford 1990, 19.
11 John Locke, Two Treatises of Government, Cambridge 1960, zlasti 6. poglavje II. knjige.
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41