Page 90 - Žagar, Igor Ž. (2018). Od performativa do govornih dejanj. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Dissertationes 1.
P. 90
Od performativa do govornih dejanj

Vezniki torej ne povezujejo »realnih« objektov in njiho­vih reprezentacij,
temveč le reprezentacije same. »Real­nost« ni nič več kot »mentalna« repre-
zentacija in vezniki torej nujno povezujejo mentalne reprezentacije (v okvi-
ru nekega vesolja verovanj) z drugimi mentalnimi reprezentac­ijami (v okvi-
ru nekega drugega vesolja verovanj). Če torej rečemo: Stojko misli, da …, tu
ne gre za Stojkova abso­lutna prepričanja, za njegova prepričanja »na sebi«,
temveč vedno (le?) za njegova prepričanja, kot jih percipira, razume in po-
sreduje konkreten govorec, na primer jaz sam. Gre torej za mentalno repre-
zentacijo mentalne reprezentac­ ije, ki ima tudi »svojo« sintaktično obliko,
namreč podred­ je:

(15) Stojko misli, da …

Navedenim trditvam bi seveda lahko ugovarjali, češ da so slike in fo-
tografije še kako »realne« stvari. Seveda so, toda njihove reprezentacije so
nujno mentalne, in prav zato, ker so mentalne reprezentacije vedno inter-
pretacije nečesa v realnem, potrebujemo za adekvatno analizo več kot en
(pragmatični) veznik. Za analizo fotografije, na primer, vsaj tri:

1. veznik, ki povezuje model z upodobitvijo na fotograf­iji;
2. veznik, ki povezuje upodobitev na fotografiji z upodobitvijo, kakor
je razumljena;
3. veznik, ki povezuje model z upodobitvijo, kakor je razumljena, vse se-
veda v mentalni realnosti (oz. vesolju verovanj) govorca.
Seveda bi se mentalnih reprezentacij lahko lotili tudi drugače, vendar
nas v danem okviru zanimajo predvsem načini in možnosti govora o real-
nosti, prepričanjih, željah in upodobitvah. Gre nam le za nastavke, ki jih po-
nuja diskurz sam (ne glede na »realne« ekvivalente oz. ustrezn­ ike), za na-
stavke, ki (lahko) omogočajo različne interpre­tacije (kljub mogoči »real-
ni« istosti, ki pa ni in ne želi biti naš predmet), torej za interpretacije, ki so
izključno posled­ ica in rezultat obdelave diskurza samega.
Recimo, da tovrstni diskurzivni nastavki omogočajo konstrukcijo
»mentalnih prostorov«, konstrukcij, ki nimajo nič skupnega z jezikov-
nimi strukturami (kakršne, na prim­ er, postulira generativna gramatika),
četudi je njihova konstrukcija znotraj diskurza vezana na posamezne jezi­
kovne skupine.
Prav tako moramo poudariti, da mentalni prostori niso identični z ve-
solji verovanj. Na koncu prejšnjega poglavja smo rekli, da so mentalni pro-
stori izvrstno orodje za nekakšno mikroanalizo vesolj verovanj, vendar pa
ne »pokrivajo« celotnega (virtualnega) vesolja verovanj, temveč le vsakič
   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95