Page 91 - Žagar, Igor Ž. (2018). Od performativa do govornih dejanj. Ljubljana: Pedagoški inštitut. Digitalna knjižnica, Dissertationes 1.
P. 91
Zagatnost performativnosti 89

znova, pač glede na diskurzivne nastavke, ki jih omogočajo, aktualizirajo
in izpostavljajo njihove posame­zne dele (aktualna vesolja verovanj).7

Nekaj opredelitev

Oglejmo si, kakšne so njihove značilnosti:

– »Mentalne prostore« predstavljajo a) strukturirane in spremenljive
množice z elementi a, b, c, … , b) odnosi, ki jih ti elementi zadovoljujejo (
sRp1raebm, Ren2alji,vRim3cbmd,n…o)ž,iicnakmi)somco)gtoačkešndeo,ddaatijinmojveih(nealmemreečnsttorvuakltiumrierdanžiemoibn-
stoječimi elementi vzpostaviti nove odnose;

so – aI1z,raa2z,i…ko, at n»eRleam1ae2n.t.iaMn vienljadav mentalnem prostoru M«, pomenijo, da
a) b) zadovoljujejo odnos R;

– Med mentalnimi prostori velja zakon inkluzije (vsebo­vanosti), z uve-
ljavljeno notacijo l. Vendar pa v nasprotju z inkluzijo v teoriji množic, v
teoriji mentalnih prostorov ta zakon − in to je zelo pomembno − ne impli-
cira inkluzije elementov. Če na primer velja a e M in M l N, iz tega ne
sledi a e N. Mentalni prostori so načeloma med seboj povsem različni. Še
več: predpostaviti moramo, da nimajo nobenega skupnega elementa.

Ker gre za brez dvoma najpomembnejši zakon, zadeva­joč mentalne pro-
store oz. vesolja verovanj, si oglejmo, zakaj.

Denimo, da je a (= Tone) element M (»Miha misli, da …«). Prostor
M je vsebovan v prostoru N (»Luka verjame, da …«), torej »Luka verja-
me, da Miha misli, da …«

In kaj Luka verjame, da Miha misli? Luka, na primer,

verjame, da Miha misli, da:

– je Zemlja velika plošča;

– vsaki revoluciji sledi kontrarevolucija;

– je Brane star kozel;

– ...

»Tone« (element M) se v Lukovih »verjetjih« morda sploh ne pojav-
-lja. Morda Luka sploh ne ve, da Miha pozna Toneta, morda Luka sam ne
pozna nobenega Toneta, morda pa ima »Tone« (element M) v N povsem

7 Še enkrat: mentalni prostori niso nekakšna psihologistična nebuloz­ a, temveč diskurzivne enti-
tete, katerih konstrukcijo (kakor tudi dekons­trukcijo) omogočajo šele (in izključno) diskurziv-
ni nastavki.
   86   87   88   89   90   91   92   93   94   95   96