Page 100 - Mitja Sardoč, Igor Ž. Žagar in Ana Mlekuž, ur. Raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes. Ljubljana: Pedagoški inštitut, 2017. Digitalna knjižnica, Documenta 12
P. 100
znotraj skupine. Največjo (F = 81,701) vrednost ima spremenljivka prepoznavan-
je prvega glasu (PREPGLAS), kar pomeni, da najbolje razlikuje med posamezni-
ki glede na tveganje za nastanek težav na področju branja. Skupini otrok se
najbolj razlikujeta še pri naslednjih spremenljivkah: glasovna analiza (GLA-
SANAL), priklic besed na določen fonem (PRIKBF), odstranitev glasu ali zloga
(ODGLAZLO), sinteza zlogov (SINZLOG), kratkotrajni slušni spomin (KSLSP) in
prepoznavanje rim (PRERIM). Vse te spremenljivke sodijo na področje fonološ-
kega zavedanja na 1., 2. in 3. ravni, torej na zlogovni ravni in ravni rim, fonemski
ravni in ravni uporabe fonemskega zavedanja za priklic besed ter ravni manip-
uliranja s segmenti (glasovi ali zlogi) ob delovanju spomina.

Skupina otrok, ki kaže tveganje za nastanek težav na področju branja,
ima slabše zmožnosti zavedanja posameznih delov jezika: povedi, besed, rim,
zlogov in glasov. Največja odstopanja med skupinama otrok so se pokazala pri
nižjih zmožnostih fonološkega zavedanja, od prepoznavanja začetnih glasov
in rim do združevanja ter razdruževanja zlogov v besedo. Pri višjih zmožnos-
tih fonološkega zavedanja, kot sta glasovna analiza in odstranitev glasu/zlo-
ga, so se pokazale manjše razlike med skupinama otrok, kar je pričakovano, saj
100 so te spretnosti zahtevne tako za eno kot drugo skupino. Manjše razlike med
skupinama otrok, ki pa so statistično značilne, so se pokazale pri verbalnem,
vidnem in vidno-prostorskem spominu, hitrem avtomatiziranem poimeno-
vanju ter priklicu besed na določen fonem. Pri hitrosti vidnega razlikovanja in
priklicu besed na določeno nadpomenko ni pomembnih razlik med skupina-
ma otrok.

Tabela 10: Rezultati uspešnosti klasifikacije na osnovi diskriminativne

funkcije

Predvidena pripadnost Skupaj

Skupina 1 Skupina 2 244
63
Število učencev Skupina 1 196 48 100,0
Delež učencev Skupina 2 100,0
Skupina 1 13 50
Skupina 2
80,3 19,7

20,6 79,4

a. 80,1 % otrok pravilno uvrščenih
Skupina 1 …… skupina otrok brez tveganja za nastanek težav na po-
dročju branja
Skupina 2 …… skupina otrok s tveganjem za nastanek težav na področ-
ju branja

raziskovanje v vzgoji in izobraževanju danes
   95   96   97   98   99   100   101   102   103   104   105